Embryonic Cells - Horizon

Embryonic Cells - Horizon

Label : Apathia Records | Archiveer onder black metal

Berto : Embryonic Cells is een Franse black metal band die trouw is aan de eerste golf van black metal die uit Scandinavië in de jaren negentig op ons neerdaalde. De band ziet zichzelf al een bastaard kind van die ijzige noordse velden. Opgericht in 1994 duurde het tot 2008 voor het volledige eerste album ‘Before The Storm’ het licht zag, waarna in 2012 ‘The Dread Sentence’ volgde. Dit nieuwe album ‘Horizon’ is dus pas het vierde album in veertien jaar.

Opener ‘Don’t Serve Your King’ is inderdaad een song met een ijzige riff uit de jaren negentig , maar ook een memorabele. Verder een vrij standaard black metal song, maar wel een die blijft hangen na de eerste luisterbeurt en dat is wel eens anders bij black metal. Op de achtergrond speelt een keyboard ook nog een rol, een rol die duidelijker wordt in het navolgende nummer ‘Carved In My Skin’. Alleen als invulling op de achtergrond maar toch weet men zo het nummer een aparte sound mee te geven. Lekker uptempo allemaal, hoewel ‘Across The Mountains’ trager begint en dan later weer die lekkere snelheid weet te halen. Het titelnummer gaat langzaam over in ‘To Horizon’ en hier geeft de band de keyboards een nog meer prominente rol in het ijzig klinkende begin. Het loopt door in een meer episch stuk met vervormde en meer gesproken zang door zanger Max Beaulieu en het eindigt weer met die lekkere snelle riffs. Een hoogtepunt van dit album, samen overigens met ‘No Boundaries’ dat het album afsluit met een meer dreigende sound en gevarieerde zang.

De output van de band mag dan niet groot zijn met slechts vier albums in veertien jaar, maar uiteindelijk draait het om kwaliteit en met ‘Horizon’ heeft de band zich weer in de kijker gespeeld van het altijd wispelturige black metal publiek.