Sons Of Lazareth - Blue Skies Back To Gray

Label : Argonauta Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Sons Of Lazareth is een stoner band uit Italië; hun debuutplaat heet 'Black Skies Back To Grey' en eerlijk gezegd brachten deze titels mij het idee dat het nuchtere, wat sombere muziek zou zijn. Dat is niet het geval! Deze band brengt hun rock op een manier die doet denken aan de Palm Desert scene (vandaar wellicht het eerste nummer: 'Palm Desert's Blues') en combineert op een vloeiende manier stevige hardrock en zware blues met metal elementen. Dit klinkt allemaal erg aangenaam en het kost geen enkele moeite om dit met plezier te beluisteren. Sons Of Lazareth profileert zich toch anders dan veel andere bands uit de voorgenoemde scene door bijzonder scherpe en snelle metallische klanken en hooks toe te voegen, die je zondermeer in je gezicht raken. Wat ook gezegd moet worden is dat de gitaren eigenlijk constant interessante dingen doen, variërend van spookachtig solowerk dat maar in je hoofd blijft hangen tot hakkende riffs en repeterende ritmepartijen. Af en toe doet het me zelfs denken aan een jonge, hongerige Golden Earring aan de espresso.

En het gaat maar door: telkens als je het idee krijgt dat je de smaak van het nummer te pakken hebt wordt er nog een smaak bijgevoegd en klinkt het geheel nog lekkerder. Wat Sons doet met hun muziek is misschien mooi te omschrijven als dat er al een paar dagen een korstje op het wondje op je arm zit en je nieuwsgierig bent of je hem er al af kunt peuteren. Dus maak je een beginnetje met je nagel en begin je het korstje langzaam omhoog te trekken, hetgeen een redelijk fijn en voldoenend gevoel geeft. En dan bereik je het punt dat je weet dat je moet stoppen met pulken, want als je doorgaat en het korstje er helemaal afhaalt dan staat je mogelijk een wereld van pijn te wachten. En Sons Of Lazareth gaat dan door! Net als je denkt dat de muziek het punt heeft bereikt dat het je niet nog meer welbehagen kan geven gaat de korst er af en kom je terecht in een soort constante roes van vervoering.