Shaman - Ritualive

Shaman - Ritualive

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: DVD/Video

Ferdi : Het gebeurt niet vaak dat ik een dvd of cd hoor waar vrijwel niks op aan te merken valt. Shaman's 'Rituallive' is zo'n release. De dvd volgt op het indrukwekkende - en ondergewaardeerde - power metaldebuut uit 2002 en doet de tracklist van dat optreden nog eens dunnetjes over. Daarnaast kennen we Shaman-zanger André Matos natuurlijk vooral uit zijn vorige band Angra, waarvan ook een aantal nummers (waaronder 'Carry On' en 'Lisbon') nagenoeg worden vertolkt. Het hoogtepunt van de dvd is de vertolking van het Avantasia-nummer 'Sign Of The Cross', samen met gastzanger Tobias Sammet.

De beeldvoering van regisseur Drico Mello is nagenoeg perfect: de camerabewegingen - of ze nou over het podium of over de ruggen van het publiek gaan - zijn lang en omvangrijk en de montage is met veel oog voor detail gedaan. Overweldigend is de reactie van het Zuid-Amerikaanse publiek. Waar Europese metalfans vaak met één hand in de zak en een half oog op het podium samen bier staan te hijsen, lopen de ruim 3000 fans op deze dvd te hossen dat het een lieve lust is.

Extra's omvatten twee videoclips, een geanimeerde fotogallery en een behind-the-scenes-gedeelte, samen goed voor zo'n drie kwartier vermaak. Mijn versie kwam bovendien met een audio-cd met daarop twaalf van de achttien nummers die op de dvd staan. Leuk voor in de auto of discman, maar overbodig in de schaduw van de superieure dvd (vetter geluid, 5.1 mix).

Een uitstekende dvd met alles er op en er aan. Een verplichte aanschaf voor elke fan van prog/power metal en een voorbeeld voor alle andere bands van Hoe Het Ook Kan.