Hordearii - Styx

Hordearii - Styx

Label : Eigen beheer | Archiveer onder speed / thrash metal

Dennis : Ondanks dat ‘Styx’ het debuut album is van deze band, zijn de heren van Hordearii absoluut geen nieuwkomers in de vaderlandse metalscene. In het afgelopen decennium bracht het Amersfoortse viertal reeds een drietal EPs en een full length uit onder de naam Tribal Spirits en doken de namen van enkele bandleden op bij bands als Shinigami en Bleeding Gods. Vorig jaar werd echter een naamwisseling doorgevoerd en werd de band genoemd naar de laatste EP van Tribal Spirits, Hordearii, dat zoveel betekent als ‘gerstepapeters’, een bijnaam die de gladiatoren uit de Romeinse tijd kregen omdat hun hoofdmaaltijd bestond uit gerstepap met bonen.

De band presenteert op hun in eigen beheer uitgebrachte debuut album ‘Styx’ acht nieuwe thrash metal composities vol blastbeats, breaks en agressief gitaarwerk en voorzien van harde en rauwe zang van gitarist / zanger Martijn Grooten. Muzikaal doet het mij allemaal een beetje denken aan onze Duitse vrienden van Dew-Scented, die net zo energie geladen en agressief te werk gaan als Hordearii. Behalve de drums, die apart opgenomen werden in de Red Bull Studios in Amsterdam, is het hele album niet geheel onverdienstelijk opgenomen, geproduceerd, gemixt en gemasterd door de bandeigen gitarist Jory Hoogeveen. Het album komt in een keurig verzorgde digipack met duister artwork van Immensa Artis (Bleeding Gods, The Elysian Fields) voorzien van tekstvel, en voor een in eigen beheer uitgebracht album mogen de heren zich absoluut op de borst kloppen. Thrash metal fans weten wel raad met deze band en het is te hopen dat de heren snel door een label worden opgepikt.