Trollwar - Oath Of The Storm

Trollwar - Oath Of The Storm

Label : Eigen beheer | Archiveer onder pagan / folk metal

Jori : Trollenmetal is een van die genres die ik altijd een beetje mijd, daar aantal bands uit dit genre lijkt te bestaan bij het idee dat als je dansbare of grappige metal maakt dat je dan ineens niet meer fatsoenlijk hoeft te kunnen musiceren. Toen ik een promo van een band met de naam Trollwar kreeg was ik dus ook erg huiverig. Ten onrechte, zo blijkt nu!

Trollwar vertrekt vanuit een melodic black metal basis en voegt daar sfeervol de folky elementen aan toe. Daarbij voelt deze band meer als een band als de oude Equilibrium of Finsterforst dan als een humppafeestje als Trollgasm of Troldhaugen. Opener ‘Summoning’ begint wellicht wat Alestorm achtig, maar buigt zich snel op naar een prima duistere folkmetal track waar het eerdergenoemde Equilibrium best mee thuis zou kunnen komen. ‘Into Shadows’ is nog duisterder en ook grootser, en heeft duidelijk elementen van Ensiferum. De orkestraties komen vooral op dit soort nummers goed naar voren. Ook ‘In Defiance’ heeft schitterende orkestrale ondersteuning. Vocaal staat het ook allemaal als een huis, met een stevige grunt die de muziek uitstekend past. Verderop het album vinden we nog een paar juweeltjes als ‘Shores Of Madness’ en het Wintersun-achtige ‘Winters Night’.

Canada is niet het eerste land waar je aan denkt bij folk metal, maar ook hier kunnen ze het blijkbaar. Trollwar is niet de goedkope trollenmetalband die de naam doet vermoeden, maar een band die prima stevige folk/pagan metal maakt. Zeker even luisteren als je deze genres kan waarderen.