Rikard Sjöblom’s Gungfly - Friendship

Rikard Sjöblom’s Gungfly - Friendship

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim S. : Rikard Sjöblom kennen de meesten van jullie natuurlijk wel als de bandleider van Beardfish, de band uit Zweden met een nogal uniek geluid en repertoire. Wil je meer over Sjöblom en zijn werk willen weten, lees dan nog even mijn review terug van zijn vorige release, ‘On Her Journey To The Sun. De muziek van de Zweed viel (valt) vooral in de smaak bij fans van progressieve rock en bij mensen die een beetje avontuurlijk zijn ingesteld. Die avontuurlijkheid wordt ook van de luisteraar gevraagd door één van Sjöbloms ‘speeltjes’ Gungfly en haar nieuwe album ‘Friendship’.

Het zou een understatement zijn als ik zou zeggen dat we hier te maken hebben met een eclectisch album. Een omschrijving waar ik vroeger altijd een hekel aan had maar die in het geval van Gungfly toch wel echt van toepassing is. We horen een mix van rock, pop, jazz, prog, en alles wat er tussen zit. Van Zappa-gekte tot relaxte, meerstemmige zang en van folky pop tot gitaarmuren. Zo is ‘They Fade’ heel ingetogen en lieflijk, probeert hij in ‘A Treehouse In A Glade’ instrumentaal uit te beelden hoe hij als kleine jongen een boomhut bouwde en verdedigde tegen andere kinderen en horen we stevige gitaren in het rockende ‘Stone Cold’. Sjöblom zal nooit een begenadigd zanger worden en ook als gitarist weet hij niet echt uit te blinken; Rikard moet het vooral van zijn compositorische kwaliteiten hebben. En die zijn onomstreden. De man weet songs ontzettend veel inhoud te geven. Misschien soms wel wat teveel zelfs, want voor de achteloze luisteraar is het bij vlagen wellicht te complex en divers wat er gebeurt. Luister wat dat betreft maar eens naar de ruim 12 minuten van ‘If You Fall Part 2’ en je weet ongetwijfeld wat ik bedoel. Dat gaat zelfs mij een beetje boven de pet. Als de man er nou eens in zou slagen om wat meer puntige songs te schrijven, zou dat voor de luisteraar plezieriger zijn.