Brothers Of Metal - Prophecy Of Ragnarök

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Brothers Of Metal, het nieuwe album van Manowar? Neen, een nieuwe band uit Zweden. De parallellen met Manowar zijn er met deze bandnaam en de Odin-overkill op het album volop. Dat is echter ook waar de overeenkomst ophoudt. Manowar weet namelijk met vier man dieper gelaagde muziek te maken dan Brothers Of Metal met acht (!) man en vrouw voor elkaar krijgt. Jep, acht bandleden. Naast de drummer en de bassist biedt Brothers Of Metal onderdak aan drie gitaristen en drie zangers/zangeressen.

Waar ik het eigenlijk al ietwat overdreven vind dat Iron Maiden drie gitaristen nodig heeft, bij Brothers Of Metal is dit werkelijk pure overdaad. Wat er op dit album te horen is allesbehalve zo complex dat je drie gitaren nodig hebt om dit live te reproduceren. Wat wel erg leuk is, is de afwisselende zang die door de drie vocalisten geleverd wordt. Een zangeres met klare stem, een vrij cleane mannelijke vocalist en een rauwer klinkende kerel die nog het meest klinkt als een Joakim Broden (Sabaton) die een kaasschaaf heeft ingeslikt. Wat ik overigens positief bedoel, want juist hij geeft het geheel wat diepte. Die zanger heeft blijkbaar niet de zaag als toetje genomen, want die is duidelijk nog gebruikt om de muziek afgezaagd te maken. Neem nu de tekst van ‘Son Of Odin’. “I believe in honour, life is made of steel. Loki is my brother, he has no sex appeal”, gevolgd door zo’n driehonderd keer de naam Odin. Eigenlijk zijn alle teksten variaties op dit thema, wat me na meer dan tien nummers behoorlijk de keel uit begint te hangen ondanks de prettig klinkende zang. Muzikaal horen we verschillende bands voorbij komen, soms op een manier waarbij invloeden het woord plagiaat raken. Op ‘Defenders Of Valhalla’ hoor ik letterlijk ‘To Erebor’, de hit van Wind Rose. Of ‘Gods Of War’ bijvoorbeeld, hoort iemand anders hier ook een bekend deuntje van Gloryhammer? Dat even wegdenkend zijn de nummers best vermakelijk om te luisteren, doch onderling allemaal wel erg inwisselbaar.

De combinatie van vrij vlakke muziek, zwakke teksten en nul eigen ideeën staat hier tegenover het feit dat het op zich toch best prettig luisteren is. Alles bij elkaar afwegend kom ik dan op onderstaande score uit. Vermakelijk, doch weinig memorabel.