Sarah Longfield - Disparity

Sarah Longfield - Disparity

Label : Season Of Mist | Archiveer onder prog / sympho metal

Ramon : Sarah Longfield is een naam die we nog niet zo heel veel op de internationale festivals hebben zien staan, maar die een rijzende ster is op het grootste podium ter wereld, het Internet. Haar YouTubevideo’s, waarin ze moeiteloos schakelt van super schattig naar monsterlijk krankzinnig, tonen eveneens een multi-talent dat zonder enige moeite de lastigste toonladders in niet zelden zeer ingewikkelde ritmes op een natuurlijke wijze voor het voetlicht weet te brengen. Met name de video’s waarin ze samenwerkt met YouTube legende Rob Scallon zijn bijzonder goed bekeken. Inmiddels is ze een volwassen vrouw, maar nog altijd kan ze als een schoolmeisje overkomen. Een schoolmeisje met de ervaring van een ouwe rot en met uitbarstingen van een psychiatrisch patiënt. En daar geniet ze zichtbaar van ook.

‘Disparity’, is a testimony of Sarah’s musical prowess and variety of song writing skills that she has mastered over the years”.

Met die woorden wordt de CD aangekondigd en in alle eerlijkheid, op een bepaald niveau heb je het alleen nog maar over smaak. En dat Sarah naast een begenadigd instrumentalist en een vrij redelijke zangeres ook nog eens zeer breed georiënteerd is, daar kom je al heel snel achter. Wat ze bepaald niet is, is behaagziek. Ik had persoonlijk een volledige metal CD verwacht, maar dat doet ze niet. Veelal is het proggy, lichte jazz, maar ze laat een veelvoud aan proggy elementen voorbij komen, zodat iedereen wel iets vindt om zich aan te storen. Dat klinkt onaardiger dan ik het bedoel, maar ze blijft je maar op het verkeerde been zetten. Ze is geniaal, maar mensen die geniaal zijn, schurken vaak ook een beetje tegen gek aan. En een beetje gek kan hele interessante dingen opleveren.

Inmiddels heeft ze ook aangekondigd te gaan touren, maar het is mijn op moment van schrijven nog niet helemaal duidelijk of ze ook deze kant op zal komen. Hou het in de gaten op onze Concertagenda. Wat mij persoonlijk op de schijf erg bevalt is dat ze een ontzettend goede smooth sound neer weet te zetten. Terwijl ze een Pig Destroyer trui draagt, dat dan weer wel. Haar sologeluid is blij vlagen prachtig, haar zang kan engelachtig klinken en ze geeft al haar muzikale geheimen echt niet prijs met een enkele luisterbeurt, hier moet je moeite voor doen en alle stukjes beetje bij beetje tot je laten komen. Of had ik ‘Piece By Piece’ moeten zeggen? De drumcomputer en de sample geluidjes vind ik persoonlijk een heel stuk minder, maar ok, dat zal live vast wel goed gaan komen. Ik weet dat ze zelf ook behoorlijk kan drummen, getuige deze clip. De vibe in haar nummers is veelal wel schitterend. Maar verwacht dus geen 100% shred album. En verwacht ook niet aan shred te ontkomen. Ofschoon alle elementen nog aanwezig zijn, is het zwaartepunt van metal verlegd naar wat lichtere stijlen.

Het gemak waarmee ze schakelt van Djent, shred, smooth en alles wat er tussen zit, maakt Sarah Longfield tot een must-see voor elke gevorderde muzikant en muziekliefhebber. Ik denk dan ook dat haar grootste publiek zal zitten bij muzikanten zelf. Vrouwen die waanzinnig gitaarspelen zijn allang geen uitzondering meer, met dank aan onder meer The Great Kat, die de weg vrij heeft gemaakt, maar Longfield tilt het naar een ander niveau van muziekbeleving en weet alles werkelijk zo kinderlijk eenvoudig over te laten komen, dat het misschien links en rechts nog wel wat mensen kan inspireren.