Apatheia - Konstelacja Dziur

Apatheia - Konstelacja Dziur

Label : Godz Ov War Productions | Archiveer onder black metal

Koen S. : Black metal zoals het voor veel liefhebbers zou moeten zijn? Dan ben je bij het Poolse Apatheia aan het juiste adres! Zo goed als niemand kent de band en dat is logisch ook, want deze ‘Konstelacja Dziur’ is hun eerste wapenfeit. Bovendien speelt geen van de leden van Apatheia bij een ander beroemd gezelschap. Alleen Vos - echte naam en leeftijd onbekend - speelt in Absque Cor, maar die band is al even bekend als Apatheia zelf.

De Poolse heren brengen snelle, licht dissonante black metal zonder fluiten, saxofoons of cleane vocalen. Gewoon rechttoe rechtaan dan? Neen, want het is niet alleen een aanval van snelheid en pure razernij. De algemene stijl is hetzelfde, maar toch hebben alle songs een individuele boodschap. Het is onzinnig om elk nummer afzonderlijk te ontleden. Meestal is de muzikale muur een aanslag op de trommelvliezen, maar soms wordt ook een meer melodieuze aanpak gebezigd, soms gaat het de sfeervolle kant op om dan weer te terug te keren naar algehele verwoesting. In de langere instrumentale stukken ontdek je meer laagjes dan je in eerste instantie zou verwachten. Drummer Anůnn is een ware machine: zijn blast beats zijn fenomenaal, maar als een bepaalde passage vraagt om meer gevoel is dat ook geen probleem. De dissonante gitaren klinken soms erg scherp en dun, maar ik denk dat Apatheia deze sound opzettelijk wou neerzetten om niet al te bombastisch te klinken. Het mixen werd trouwens gedaan door gitarist/zanger Vos zelf.

Liefhebbers van sfeervolle black vinden dit album misschien te ruig over het algemeen, maar liefhebbers van authentiek zwartgallig metaal met veel schakeringen moeten hier toch wat mee kunnen.