Cortez - No More Conqueror

Cortez - No More Conqueror

Label : WOOAAARGH | Archiveer onder metalcore

Cedric : Ben je op zoek naar de ideale soundtrack voor een rotdag? Of eerder muzikale begeleiding voor de demonen die je het leven zuur maken? Luister dan eens naar ‘No More Conqueror’ van Cortez. Tijdens het beluisteren van dit album, met de juiste mentale ingesteldheid, lijken er mij maar twee mogelijke scenario’s te kunnen volgen. Ofwel maakt deze muziek je nog pisnijdiger dan je al was en sla je binnen de kortste keren je hele inboedel aan gort, ofwel ga je even helemaal loos op de agressieve chaos van deze band en ben je nadien weer rustig en zo mak als een lammetje. Bij mij was het alvast de twee optie.

De Zwitsers van Cortez maken je het eigenlijk niet makkelijk tijdens het beluisteren van deze nieuwe plaat, want de chaos en brutale nervositeit zorgen voor een zeer wilde rit doorheen hun muzikale paden. De band brengt ons een mix van mathcore, posthardcore, postmetal, noise en zelfs grindcore, overgoten met een dikke hardcore punk attitude. Bands die me tijdens het beluisteren van dit album te binnen schieten variëren van Botch en Converge, over Unsane en Celeste, tot zelfs soms de intense gefliptheid van een band als Strapping Young Lad. Hoewel ze muzikaal zeer weinig overeenkomsten hebben met deze laatstgenoemde band, maar de geluidsmuur en kwaadheid is ook bij Cortez alom tegenwoordig.

De opname van de plaat is ideaal voor deze muziek, met voldoende ruimte in de mix om elk instrument duidelijk te kunnen horen. Maar wat vooral goed in de smaak valt bij ondergetekende is de rauwe, analoog-klinkende opname, waardoor de muziek nog net dat extra tikkeltje rauwer klinkt. Ik ben dus zeker te spreken over dit nieuwe album van de Zwitsers, al moet ik er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat dit niet het type muziek is dat ik dagelijks zal opzetten. Maar op tijd en stond, wanneer de stoom je weer aan de lippen staat, is dit de perfecte muzikale uitlaatklep om je weer met beide voeten op grond te brengen. Oordeel vooral zelf, ga dit luisteren, maar berg eerst al je waardevolle spullen veilig op. Je weet maar nooit dat jij toch in de eerste categorie thuishoort en daar gaat je inboedel dan.