Electric Earth - Electric Earth

Electric Earth - Electric Earth

Label : Tyss Music | Archiveer onder hardrock / aor

Bart M. : Na een bestaan van bijna vijftien jaar was het bijna einde verhaal voor het Zweedse Electric Earth, toen in 2015 mede-oprichter Lyris Karlsson de band verliet om zich bezig te houden met andere dingen. Ik kan me goed voorstellen dat zoiets voor zowel de band als de fans niet fijn is, en zelfs reden tot stoppen. De overige drie leden gooiden het bijltje er echter niet bij neer en begonnen materiaal te schrijven voor dit album, waarbij ze voor het opnemen gebruik maakten van verscheidene bassisten en uiteindelijk in Mikael Tuved een permanente vervanging vonden.

Alhoewel zijn invloed in de band nog moeilijk te bepalen is ligt deze schijf wel degelijk lekker in het gehoor en horen we niet een band die het moeilijk heeft met de cohesie of het samenspel. Integendeel, Electric Earth klinkt levend en wel en brengt ons een album vol met ruige rocknummers waarop ze laten horen dat ze creatief gezien nog lang niet in het slop geraakt zijn. Fatsoenlijke hardrock wordt afgewisseld met heftige stukken metal en vertoont stoner invloeden. De ene keer subtiel, de andere keer wat duidelijker. De rustige, ballad-achtige momenten zijn niet storend (ik vermeld het omdat sommige bands die momenten tot een foltering weten te maken) en er is daardoor een mooie balans tussen headbang-potentie en even tot rust komen.

Volgens de band is dit album hun beste tot nu toe. Ik ga daar geen oordeel over vellen, alhoewel ik denk dat ze een valide punt hebben. We komen wel degelijk bepaalde cliches tegen - de samenzang, het herhalen van refreinen, de licht kritische noot richting de samenleving - maar de muziek is origineel en laat een hartstochtelijke band horen, die dit enthousiasme goed weet te vertalen naar de muziek.