De-Arrow - De-Arrow

De-Arrow - De-Arrow

Label : 20th Century Music | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : We hebben er lang op moeten wachten, maar nu is dan toch het gelijknamige debuut-album van de Australische A.O.R.-band De-Arrow op de markt verschenen. De band was actief in de jaren tussen 1983 en 1989 en stond in die tijd te boek als één van de meest talentvolle bands in het melodieuze rock-genre. Toch werd de verwachte doorbraak nooit bewerkstelligd en heeft men slechts een aantal demo’s opgenomen, die destijds zeer gewilde items waren in het tape-trader circuit. Deze demo’s zijn nu samengebracht op deze ‘De-Arrow’ plaat, zodat de A.O.R.-fans alsnog kennis kunnen maken met het materiaal van deze band.

De kern van De-Arrow werd gevormd door keyboardspeler Noel Hart en gitarist Dragan Stanic en zij waren ook verantwoordelijk voor het radiovriendelijke song materiaal, dat gekenmerkt wordt door de erg prominent aanwezig zijnde keyboards, de aanstekelijke “hooks”, de dik aangezette achtergrond-vocalen en de prima leadzang. Alle veertien aanwezig nummers zijn de moeite van het beluisteren zeker waard en zullen absoluut in de smaak vallen bij de liefhebbers van het genre, maar het dient te worden gezegd dat een en ander anno 2018 wel enigszins gedateerd klinkt. Dat neemt echter niet weg dat nummers zoals ‘Rock ‘n’ Roll Nights’, ‘I Got You’, de ballad ‘All Alone’ en het lekkere ‘Don’t Steal My Heart Away’ lekker wegluisteren en dat geldt eigenlijk wel voor het gehele album. Persoonlijk had ik de balans tussen de keyboards en de gitaarpartijen liever wat anders gezien, want de keyboards zijn wel erg dominant aanwezig, maar dat zal een kwestie van persoonlijke smaak zijn. De-Arrow was in de jaren tachtig een talentvolle band en daarom is het te prijzen dat men dit materiaal alsnog op de markt heeft gebracht. Het zou veel te ver gaan om dit als een klassieker in het genre te gaan bestempelen, want daar is het song materiaal gewoonweg niet sterk genoeg voor. Het is echter wel een interessant album geworden van een band die in de jaren tachtig niet het succes heeft gekend wat ze wellicht wel verdiend hadden.

Meer informatie