Juniper Grave - Of Hellions & Harridans

Juniper Grave - Of Hellions & Harridans

Label : Wasted State Records | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Om de een of andere reden worden bijna alle bands die zich op de zogenoemde occulte doom rock storten aangevoerd door een dame. Dat heeft natuurlijk een historische reden, het genre is ooit uitgevonden door het schromelijk overschatte Coven en sindsdien is de blauwdruk voor dit soort muziek een heavy versie van Jefferson Airplane met een Aleister Crowley fixatie en andere zwarte magie. Dat heeft interessante resultaten opgeleverd en zeker in het geval van Blood Ceremony en Jex Thoth overtreft de leerling de meester. Dat is natuurlijk niet altijd het geval en vaak zien we bands in het ‘occulte rock’ genre komen en gaan. Ze maken weinig indruk omdat ze onderling uitwisselbaar zijn, hetzelfde klinken in hun Coven-aanbidding en niet beschikken over songmateriaal waar een deuk in een pak boter mee te slaan valt.

In bepaalde opzichten is Juniper Grave uit Edinburgh een van die vele bands. Het is overduidelijk waar de mosterd gehaald wordt: Jinx Dawson en consorten. Maar er is ook een verschil. Waar de standaard formule bestaat uit een bevallige zangeres ondersteund door een aantal stevige, al dan niet langharige en bebaarde manspersonen is Juniper Grave een bijna volledig vrouwelijke band met alleen op de minst sexy positie (drums) een man. Het is eigenlijk veelzeggend dat dit nog steeds vermeldenswaardig is. Zou het gewoon kunnen dat er gewoon veel minder vrouwen zijn die in een rockband willen spelen?

Een ander, belangrijker, verschil is dat deze Schotse band gewoon ver boven het maaiveld uitsteekt. Juniper Grave doet een dappere poging het toch wat ingekakte witch/occult rock genre nieuw leven in te blazen met hun debuut ‘Of Hellions & Harridans’ met daarop een zevental sterke en herkenbare songs. Herkenbaar in de zin dat er nauwelijks een verrassing tussen zit, een song waarmee Juniper Grave zich meteen onderscheidt van de concurrentie. Zangeres/organiste Jenni heeft een krachtige stem die lekker hekserig klinkt. Lieflijk met een scherp randje, precies wat nodig is om geloofwaardig over te komen bij de sabbat. Dit blijkt nog niet direct bij de eerste songs, ‘Of Hellions & Harridans’ is wat dat betreft een slow-starter. Naar mate het album vordert groeit de vorm. Song nummer zes ‘Lunar Calling’ is de song waarin alles samenkomt en op zijn plek valt: de zang en de onheilspellende klanken uit het vintage orgel van Jenni, de fraaie tweede en derde stemmen (toch nog iets waarin Juniper Grave zich onderscheid van de occulte doom-massa: meerdere zangeressen!) en fijne Sabbathiaanse gitaarriffs. Ook het slotnummer ‘Rest With Your Dead (Faoiltighearna)’ is van hetzelfde laken een pak, een waardige finale met gitaarsolo’s, koortjes en alles wat een afsluiting van een album moet hebben om je als luisteraar na het langzaam wegsterven van de laatste klanken onmiddellijk weer naar de “play” knop te laten grijpen. Zolang de nieuwe Blood Ceremony nog op zich laat wachten is Juniper Grave de nieuwe eerste halte voor iedere doomrockende occultist.