Evergrey - The Inner Circle

Evergrey - The Inner Circle

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Ferdi : Het valt niet te ontkennen dat de band Dream Theater uit goede muzikanten bestaat. Toch leek hun talent verspild op hun laatste cd 'Train Of Thought'. Ik denk dat DT, als ze dat zouden willen, elke maand een plaat kan uitbrengen door een paar dagen lang solo's aan elkaar te plakken. De improvisatieprog deed me met weemoed terugdenken aan platen als 'Images And Words' en 'Awake', waarop progressie en songwriting nog met elkaar in balans stonden.

Gelukkig is Evergrey al jaren een goed alternatief. Op 'The Inner Circle' gaan sterke nummers en progressie hand in hand. De grote kracht van Evergrey is hun mix van emotie (vooral in de meeslepende zang van zanger Tom Englund) en progressieve metalnummers. Het zijn vooral de hard/zacht-contrasten die nummers als 'In The Wake Of The Weary' en 'Waking Up Blind' zo boeiend maken.

Het concept handelt over kindermishandeling, waardoor de muziek zwaarder en harder is dan ooit. Tekstueel gezien is dit niet alleen de meest duistere maar ook gelijk de meest huiveringwekkende cd, als Englund het ene moment in verbloemende eufemismen en de andere keer in keiharde constateringen ("She is only three years old!”) verhaalt over wat mishandeling betekent voor een tere kinderziel.

'The Inner Circle' is vierde top-cd op een rij van deze Zweedse band, die zich zo langzamerhand wel mag rekenen tot één van de betere bands in het metalgenre. De cd kost wellicht een paar draaibeurten om helemaal te snappen, maar dan heb je ook echt één van de beste cd's van het jaar in handen.