Fleddy Melculy - Live @ Graspop Metal Meeting ’18!

Label : Sony Music Entertainment | Archiveer onder punk / hardcore

Koen W. : Het grootste en snelste succes in de Belgische metalscene is zonder twijfel Fleddy Melculy. Naast twee albums (‘Helgië’ en ‘De Kerk Van Melculy’) hebben ze in eigen land al gespeeld op de grootste metalfestivals, ze hebben ze hun eigen kerstshow en festival waar onbekende talentvolle bands ook een kans krijgen, ze zijn ze dagelijks op de betere alternatieve radio te horen en zelfs in de documentaire Hooked On Belgian Metal wordt er tijd aan hun besteed.

Stilaan is ook de verovering van Nederland een feit. En dat allemaal met teksten in het Vlaams op een snoeiharde dosis hardcore. Tijd dus voor een live album. Deze werd opgenomen op de Graspop Metal Meeting 2018. Het leuke eraan is dat behalve zanger Jeroen niemand anders van de band ervan wist. De gedrevenheid en dat gevoel van zich telkens helemaal te smijten, wordt perfect weergegeven op het album. Je hoort het publiek letterlijk uit de bol gaan. Jammer dat de cijfers van het aantal personen die zich na de show aangeboden hebben bij de medische hulpposten niet vermeld staan. Enkel bij ‘T-Shirt Van Metallica’ wordt de show eventjes verbroken met de boodschap dat dit het enige nummer is waarbij er een beetje aan werd gepuzzeld. Door de intensiviteit had de opname apparatuur het namelijk begeven. Het is er alleszins niet aan te horen want het voltallig aanwezige publiek brult dit nummer uit volle borst mee. Als extra krijg je het bonus nummer ‘T-Shirt From Metallica’ te horen, waarbij Jeroen voor het eerst in het Engels. En het klinkt nog goed ook. In plaats van de onfortuinlijke Johny met zijn T-shirt uit H&M, is het hier Justin die in elkaar geklopt wordt.

Klinkt het album helemaal perfect? Neen, niet altijd. Het blijft een live opname. Maar in plaats van andere bands die vijf shows opnemen en enkel het beste resultaat laten horen, krijg je hier iets dat honderd procent authentiek is. En daar heb ik enkel maar respect voor.