Sunless Dawn - Timeweaver

Sunless Dawn - Timeweaver

Label : Prime Collective | Archiveer onder prog / sympho metal

Wilco : Wederom een album uit Denemarken. Dat geeft de mensen moed, want daar komt meestal geen rotzooi vandaan. Dit keer hebben we met de band Sunless Dawn te maken, een combo die progressieve death metal speelt. Deze band is nog nooit eerder bij de Lords aan bod geweest, aan mij de eer om te punten te slijpen.

En dat begint meteen goed. De eerste twee songs zijn erg complex en er is geen doorkomen aan, het is een raamvertelling van wat de heren allemaal kunnen, maar dit resulteert nergens in een fatsoenlijke song. Track nummer drie, ‘The Arbiter’, is dan weer een nietszeggend niemendalletje. Het lijkt helemaal de verkeerde kant op de gaan met deze plaat. Verdomme, nummer vier is net zo.
Eerlijk gezegd vind ik pas het zevende deuntje, ‘Grand Inquisitor’, echt een lekker liedje. Hier zitten de nodige, inmiddels bekende, metalen ingrediënten in. Het is energiek, afwisselend en zeer onderhoudend. Hetzelfde geldt ook voor opvolger ‘Erindringens Evighed’ (geen type fout). Damn, wat heeft dit een heerlijk agressieve bite en dreigende toon. De start van de songs is helemaal fantastisch. Afsluiter ‘Sovereign’ toont sterke invloeden van Edge Of Sanity ten tijde van ‘Crimson’. Je kunt met mindere goeden vergeleken worden. Het is hoe dan ook een grandioze song…het gaat maar door en verveelt geen seconde.

Terugkijkend op mijn epistel kan ik niet anders concluderen dat we hier met een zeer wisselvallig album te maken hebben. De afsluitende drie tracks zijn bijzonder sterk. Voor het overige geldt dat de talenten er niet uit komen. Er is absoluut veel individuele klasse aan boord van dit schip, maar het talent om daar louter goede songs mee te schrijven is er nog niet. Dat het er wel inzit bewijzen de laatste drie songs. Niet opgeven jongens, het zit er absoluut in.