Kalidia - The Frozen Throne

Kalidia - The Frozen Throne

Label : Iron Wound Recordings | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Wat hebben we hier? Met een bandnaam als Kalidia lijkt het hier te gaan om het zusje van Italiaans power metal clowns Kaledon. Niet helemaal onjuist, gezien Kalidia zangeres Nicoletta hier de achtergrondvocalen verzorgt. Kalidia heeft in 2014 met ‘Lies Device’ een lekker stukje muziek te kunnen maken. Kunnen we hetzelfde zeggen over ‘The Frozen Throne’?

Muziek, thema, dresscode en videoclip. Het openende titelnummer stuurt de gedachtegang op een Idina Menzel die haar ‘Let It Go’ uit de film Frozen heeft gerukt en hiermee de metalen bühne op is gegaan. Nicoletta Rosellini als een zwartharige versie van prinses Elsa die dan wel zingt over “golden hair and blue eyes” in een videoclip die nogal exclusief focust op de friemeldecoratie van de zangeres, het is in het eerste opzicht wel erg kitscherig voor metal begrippen. Een paar keer luisteren geeft een blik voorbij de lagen make-up en poserij, en dan blijkt Kalidia toch een heel degelijk potje symfonische metal te maken. Muzikaal is dit als de popmetal van Delain gemixt met de welbekende Italiaanse bombastische elementen van de Rhapsody’s van deze aardkloot. ‘Circe’s Spell’ haalt hier wat Oosterse elementen bij, en met ‘Black Sails’ komt er zelfs wat Running Wild geluid voorbij. ‘Orpheus’ is mid-tempo en kent een mooie opbouw. Ook aan de ballad is uiteraard gedacht met ‘Midnights Chant’. Mijn persoonlijke favoriet is ‘Myth Of Masada’, wat een lekkere chaotische charme heeft.

‘The Frozen Throne’ is er voor iedereen die Disney/metal mash-up wel ziet zitten! Een mooi gevarieerd album voor iedereen die poppy metal als Delain en Beyond The Black wel kan waarderen!