Dan Reed Network - Origins

Dan Reed Network - Origins

Label : AOR Heaven | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Dan Reed Network was eind jaren tachtig een rijzende ster met hun combinatie van funk en rock. De uit Portland afkomstige Amerikanen maakte snel meters op weg naar de roem. Engeland en Zweden sloten de band vooral in de armen. Na het derde album ‘The Heat’ in 1999 was de koek op. Frontman Dan Reed schoor zijn kop kaal en ambieerde een carrière als filmster. Een misrekening, het werd geen succes, en later heeft Reed als solo artiest nog een aantal albums uitgebracht.

In 2015 werd de band weer nieuw leven ingeblazen met vier van de vijf oorspronkelijke leden en men kwamen op de proppen met het wat teleurstellende ‘Fight Another Day’. Nu brengt de band ‘Origins’ uit, met vier nieuwe nummers en vier nummers die opnieuw zijn opgenomen. Voor deze laatste vier tracks bezocht men vier verschillende studio’s waarbij een selectie fans welkom waren om het opnameproces eens van dichtbij mee maken en de achtergrondvocalen te verzorgen. Waar je trouwens verder weinig van merkt. De vier nieuwe nummers zijn aanzienlijk beter dan wat op het laatste studioalbum is terug te vinden. ‘Shameless’ is een mooi en gedragen song, die aan de oude tijden doet herinneren van de band. Het is meteen ook de beste track. De nummers die opnieuw zijn opgenomen wijken niet heel erg van het origineel af, met uitzondering van ‘Let It Go’. Deze versie is wat vlotter en vrolijker dan het origineel. Al met al een vermakelijk album dat de terugkeer van de band meer luister bijzet dan de voorgaande studioplaat.