Arkaid - Crematoria

Arkaid - Crematoria

Label : Art Gates Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen W. : Deze Zweedse band brengt na twee EP’s hun debuut uit bij Art Gates Records. Het is moderne extreme metal. Een juiste naam eraan kleven is niet zo gemakkelijk want de band laat heel wat verschillende genres horen. Openen doen ze met de titeltrack ‘Crematoria’. Je hoort luchtig klinkende riffs en wat keyboard. De zang is echter een venijnige grunt wat het geheel tot een leuk contrast maakt. Opvolger Tragical’ volgt wat in dezelfde trend maar de zang is schreeuwender en gaat zelfs al wat de black metal richting uit. Tussendoor hoor je zelfs een koor. De band verwierf vooral bekendheid door de tijdloze hit ‘Sex Bomb’ van Tom Jones in hun eigen versie te brengen. Het is wat de kwaadaardige extreme metal versie. Als je het nummer kent, klinkt het refrein zelfs grappig. Dan begint het wat te keren. ‘The Ruined Bouqet’ begint met een sobere stukje piano en klinkt zowel opgewekt maar dan in de dark metal sfeer. Het resultaat is een van de betere nummers op dit album. Maar met ‘November’ slaan ze helemaal de nagel op de kop. Het ritme is ronduit vrolijk te noemen met meerstemmige zangpartijen. Het doet zelfs denken aan the dark side van Dropkick Murhys. Vooral het einde met de nodige lalala’s in combinatie met blastbeats zijn goed gevonden. Er volgen nog vier nummers die dan eerder de epische death metal sfeer opgaan. Namen als Eluveiti en Equilibrium zijn nergens ver weg.

In het begin doet dit album wel een beetje chaotisch aan omdat je niet echt weet hoe of waar de band naartoe gaat. Maar gaandeweg ben je mee met het verhaal en zijn er heel wat genietbare en zelfs plezante ogenblikken te horen.