Steven Wilson - Home Invasion: In Concert At The Royal Albert Hall

Label : Eagle Rock Entertainment | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Britse krant The Telegraph noemde Steven Wilson ‘…de bekendste Britse artiest waar je nog nooit van hebt gehoord’, dat zou zomaar eens waar kunnen zijn want de beste man is nogal actief. Naast zijn solo werk en zijn oude band Porcupine Tree, is hij ook een bekende remixer van oude albums! Zo heeft hij bekende albums van o.a. Rush, Yes, Marillion, en Opeth opnieuw gemixt. Afgelopen jaar ging de muzikant op tour om zijn nieuwste album ‘To The Bone’ te ondersteunen, zelf ben ik voor Lords Of Metal naar het concert in de AFAS Live, Amsterdam gegaan en dat was mij erg goed bevallen. Grappig genoeg viel het mij op dat ik na het optreden véél meer ben gaan luisteren naar zijn werk dan daarvoor, soms komt de muziek live wat beter tot leven dan op een album. In maart 2018 speelde Wilson drie avonden op rij in de Royal Albert Hall in Londen, zeg maar Carré maar dan groter en mooier, en van dit optreden is een prachtige live opname gemaakt die deze maand is uitgekomen onder de naam ‘Home Invasion: In Concert At The Royal Albert Hall’.

In de verpakking zitten twee CD’s, die samen bijna drie uur aan muziek bevatten, en een live DVD met daarop de beelden van het concert, het geluid is zowel in stereo als in 5.1 gemixed. Toen ik de DVD aanzette werd ik gelijk terug gebracht naar het concert wat ik in Amsterdam heb gezien, maar dan alsof ik op de voorste rij zat. De beelden zijn werkelijk prachtig weergegeven en laten naast de muzikanten ook de prachtige zaal zien, dit is echt het beeld dat je wilt hebben als je een live DVD aanzet! En de muziek, zoals we van Wilson mogen verwachten, is kwalitatief erg hoog en klinkt het bijna alsof het in de studio is opgenomen. Visueel en audio technisch valt er helemaal niets aan te merken op deze live registratie. Het concert bevat een mix aan nummers die Wilson heeft geschreven, veel daarvan is afkomstig van ‘To The Bone’ maar ook worden er tracks van zijn vorige albums gespeeld en natuurlijk ook een paar liedjes van Porcupine Tree. Een groot verschil met dit concert, in vergelijking met het optreden waar ik zelf bij was, is dat gastzangeres Ninet Tayeb écht aanwezig was voor de DVD opname. Wat kan ze toch mooi zingen! Ze oogt vrij verlegen en wordt volledig opgenomen in de muziek, dat is echter zeer charmant en past goed bij haar performance. Een paar liedjes zing zij mee, waar ze op het album eigenlijk niet op meezingt, zo doet ze mee tijdens ‘People Who Eat Darkness’ en ook op ‘Routine’ welke als bonus track op de DVD te vinden is. Het hoogtepunt van haar bijdrage is echter op ‘Pariah’, naast het feit dat dit gewoon een prachtig nummer is, zingt Tayeb hier de sterren van de hemel. Een kippenvel moment. Daarnaast moet ik natuurlijk ook vermelden dat de muzikanten op de album waanzinnig goed zijn, Craig Blundell op drums, Adam Holzman op keyboards, Nick Beggs op basgitaar, en Alex Hutchkings als solo gitarist, een betere band kan Wilson niet wensen.

Aan wie zou ik dit album aanbevelen? Aan fans die bij een Steven Wilson concert aanwezig waren, aan fans die er helaas niet bij konden zijn, en progressieve rock fans in het algemeen. Als het gaat om live registraties dan is ‘Home Invasion: In Concert At The Royal Albert Hall’ zeker een van de beste, als niet de beste, albums die ik heb gezien. Het is een gepolijst product waar weinig op aan te merken valt. Misschien zijn er mensen die zeggen dat een live optreden wat rauwer moet zijn, of dat er een randje aan moet zitten, maar zo zit de muziek van Wilson niet in elkaar en dus ook het live album niet. Ik zou een live album nooit als album van het jaar bestempelen maar als ik dat zou doen dan zou dit album een goede kans maken. Een verplicht album om te hebben als je fan bent van Steven Wilson, en een dikke aanrader voor de rest van de (progressieve) rock fans.