Holy Grove - Holy Grove II

Holy Grove - Holy Grove II

Label : Ripple Music | Archiveer onder doom metal

Bart M. : In maart 2016 bracht dit viertal uit Oregon hun debuutplaat 'Holy Grove' uit, een album waarin heavy metal heel natuurlijk samenvloeit met doom en psychedelische rock en waarop duidelijk is dat dit een band is met nog veel meer in hun mars. Bijna drie woelige jaren later, waarin het volgens de band erg onzeker was of er Ć¼berhaupt een opvolger kwam, zijn ze terug met het toepasselijk getitelde 'Holy Grove II'.

Het heerlijke, bluesy begin geeft al gelijk een erg dynamische indruk, alsof we zijn begonnen aan een nieuw en fantastisch avontuur. En dat is ook precies wat er vervolgens gebeurt: de meeslepende riffs en krachtige zang nemen ons mee door het hart van donkere wouden en langs smalle paden onderaan magische valleien, waar we rustig doorheen geleid worden, langs vredige scenes maar zeer zeker ook door duistere, kwaadaardige open plekken. 'Holy Grove II' heeft uiteraard enige vergelijkingen met het eerste deel in deze saga, in dat het eenzelfde stevige maar organische melodie combineert met de vocalen van Andrea Vidal, waar je gewoonweg niet omheen kan. Het grote verschil met de vorige plaat is dat Andrea duidelijk alle remmen aan de kant heeft gegooid en er nu nog voller en harder op los gaat met haar stem. Het is ongelofelijk wat een bereik met en controle over haar stem die vrouw heeft en het is misschien een vorm van godslastering om dit te zeggen, maar mede dankzij haar uitmuntende optreden doet Holy Grove hier denken aan een zwaardere, ver door geƫvolueerde Jefferson Airplane. Ik zeg mede, omdat een stem als dit een band nodig heeft die eveneens een uitstekende prestatie levert.

En dat doen ze. Met een heel solide, vertrouwde maar toch frisse groove stuwen zij de nummers voort en laten ons proeven van mooie, emotionele gedeeltes en harde, compacte riffs en beats. Er staan stukken op deze plaat, zoals het tweede gedeelte van 'Valley Of The Mystics' die de luisteraar zo hard weten te raken dat ik twijfel of dit aards of bovenaards is. Met duidelijke invloeden van jaren zeventig en tachtig muziek, wederom uit de heavy metal en psychedelische rock hoek, waarover een gulle dosis doom gegoten is. Holy Grove maakt de muziek op hun manier volkomen tijdloos en ze zijn op het punt aangekomen dat ze een herkenbaar en eigen, uniek geluid hebben ontwikkeld. Ik kijk dan ook erg uit naar wat, vermoedelijk, 'Holy Grove III' gaat worden.