Chapel Of Disease - ...And As We Have Seen The Storm, We Have Embraced The Eye

Label : Van Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de nieuwe van Chapel Of Disease is een fascinerend werkstuk. Op het debuut ’Summoning Black Gods’ laat de band rondom de broeders Teubl nog old-school death metal horen. Luister je naar het tweede album ’The Mysterious Ways Of Repetitive Art’, dan hoor je al een lichte stijlwijziging. Met dit derde album maakt de band uit het Duitse Keulen duidelijk dat er weer een flink stap vooruit gezet is.

Een ontwikkeling die je wel kunt vergelijken met het Zweedse Tribulation. Ook zij veranderden per release meer en meer, waardoor je eigenlijk kunt spreken over een crossover. Waar Tribulation vooral invloeden uit Gothrock in hun death metal sound verwerkt, haalt Chapel Of Disease de invloeden uit een andere bron. Ook bij deze Duitsers hoor je lichte New Wave invloeden, maar het is vooral een kruisbestuiving tussen death metal en progressieve dan wel psychedelische rock uit de jaren 70. Eigenlijk een beetje de invloeden die The Devil’s Blood in hun muziek verwerkte. En daarmee heb ik wel een vergelijking die hout snijdt. Chapel Of Disease mengt het beste van deze invloedrijke Nederlandse band met degelijke death metal. Dat levert zes geweldige songs op die geweldig zijn gearrangeerd en gemiddeld zo’n acht minuten duren. Dat het allemaal ook nog eens supergoed klinkt qua geluid is de spreekwoordelijke kers op de taart. Chapel Of Disease verdient daarmee mijn respect, want dit zijn albums waar je op het puntje van je stoel naar luistert. Kortom, een fascinerend album.

De overstap van F.D.A. Records naar Ván Records is dan ook erg logisch te noemen. Niets ten nadele van eerstgenoemde maatschappij, maar zij leggen de focus toch meer op rechttoe rechtaan death metal. Ván kennen we intussen als label waar bands met een wat originelere insteek hun thuis vinden.