Vanishing Kids - Heavy Dreamer

Vanishing Kids - Heavy Dreamer

Label : Svart Records | Archiveer onder doom metal

Bart M. : Er zijn bands en bepaalde albums, die beginnen en dat je denkt bij jezelf: wat gebeurt hier? Dan sla je je hand om je mond heen, kijkt geconentreerd en met gefronste wenbrauwen de leegte in en laat het allemaal op je af komen. Het nieuwste album van Vanishing Kids, 'Heavy Dreamer', heeft na een aantal keren luisteren nog steeds dat effect op mij. Er gebeuren dingen die niet één, twee, drie te bevatten zijn en het is meer een gigantische reis door het ultra psychedelische heen, door verre landschappen die doen denken aan wat ons al eens werd voorgeschilderd in de jaren zeventig, maar dan versterkt met heel zware doom riffs. Het resultaat is een kaleidoscoop aan geluiden die veel meer richting de donkere kleuren neigen dan naar de lichte.

Zangeres Nikki Drohomyreky creëert in elk nummer kleine universums met haar orgel, synthesizer en opmerkelijke, dromerige zang. In deze universums ligt een donkere, licht golvende zee die in stand wordt gehouden door de ritmesectie en waarboven de verpletterende gitaren een aanhoudende, grijze storm vormen door dan weer dreigend te grommen in de achtergrond, dan weer gruizig malend naar de oppervlakte dreigen te komen om af en toe helder uit de lucht te flitsen met lekkere, smaakvolle solo's. 'Heavy Dreamer' is een zwaar trippy album waarop telkens en constant het gevoel aanwezig is dat er iets catastrofaals dreigt te gaan gebeuren. Het is bijna ongemakkelijk, maar omdat de muziek je warm en totaal in zijn greep houdt niet onaangenaam. Deze plaat is meer dan de moeite waard!