Suidakra - Cimbric Yarns

Suidakra - Cimbric Yarns

Label : AFM Records | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Suidakra is nog steeds in ontwikkeling, ook na al die jaren. De band van de sympathieke en gedreven frontman Arkadius Antonik liet ons op vorig album ’Realms Of Odoric’ kennismaken met een nieuwe benadering. Het instrumentale, symfonische zijproject Realms Of Odoric versmolt daarbij met het heftige Suidakra. Een album van Realms Of Odoric – een nauwe samenwerking met tekstschrijver en artwork artiest Kris Verwimp - werd als basis genomen om dit om te zetten in een heavy black/death metal album met folkloristische invloeden.

En dat is niet alles. Maar liefst twaalf albums vol bombastische melodieuze death/black metal, doorspekt met folkloristische elementen gingen vooraf aan dit dertiende – akoestische – album ‘Cimbric Yarns’. U leest het goed: akoestisch. Helemaal anders dan wat we gewend zijn van Suidakra. Dit album gaat terug in de tijd, duizenden jaren voor Odoric, toen er een beschaving ten onder ging aan een kosmische ramp. Dat is uiteraard een verhaal van Kris Verwimp die ook weer de man achter het artwork is. Ditmaal zingt Arkadius niet zelf, maar laat dit over aan Marcel Schoenen (ex-Suidakra), Mathias Zimmer (Perzonal War), Sascha Assbach (ook hun fotograaf) en Tina Stabel. Allemaal bekwame krachten uit de vriendenkring, want zoals altijd werd dit album weer opgenomen in de Gernhart studio van Perzonal War drummer Martin Buchwalter. Arkadius stond in voor de akoestische gitaren, banjo, harmonica (‘Caoine Cruác’) en orkestrale arrangementen. Er zijn ook gastbijdragen op viool en fluit. Dit akoestisch album zal voor de fans misschien een verrassing zijn, maar ook voor deze akoestische aanpak slaagt Suidakra met vlag en wimpel.