Einherjer - Norrøne Spor

Einherjer - Norrøne Spor

Label : Indie Recordings | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : De woeste Noorse barden van Einherjer zijn terug goed op dreef sinds hun fantastische comebackalbum ’Nørren’ in 2011 hun tweede veroveringstocht inluidde. In 2014 volgde ’Av Oss, For Oss’, er kwam een opnieuw opgenomen versie van debuutalbum ’Dragons Of The North’ en natuurlijk liet men zich ook geregeld zien op podia aller landen.

Nu de ruwe en barse seizoenen er aankomen, is het tijd om een licht te werpen op hun – alweer negende – album ‘Norrøne Spor’, welke een nieuwe hulde is aan de Noordse zienswijzen des levens. Waren de songs voor eerdere albums altijd apart geschreven, dan hebben bandleider Frode Glesnes en drummer Gerhard Storesund ditmaal letterlijk de koppen bij elkaar gestoken om tien nieuwe Viking epossen te schrijven. Compacte songs van vier à vijf minuten, met als epische afsluiter het iets langere ‘As Djupare Røtter’. We kunnen de mening van Glesnes onderschrijven dat we de klassieke en welbekende (en geliefde) sound van deze oer-Vikingen horen, vertrouwd maar zonder stagnatie. Zo is de cleane (samen)zang vermeerdert en lonken de verrukkelijke gitaarsolo’s nog meer naar klassieke heavy metal, met zelfs een waaier van arpeggio’s. Een feest is het om dit meermaals te beluisteren en rustig te laten groeien, want dan ga je al vlug ontdekken dat de songs ook bijzonder aanstekelijk zijn.

Er gaat iets verslavends uit van de refreinen in ‘Fra Konge Te Narr’, de single ‘Kill The Flame’ en het vrij traag voortschrijdende ‘The Blood Song’. Vertrouwde (licht dissonante) gitaren en de zwartgeblakerde knekelzang van Frode, nu eens verhalend, dan weer stoer, heersen in de opener ‘The Spirit Of A Thousand Years’. Helemaal meeslepend is één van de singles (en videoclip) ‘Mine Våpen Mine Ord’, terwijl er over heel de lijn bijzonder strak gemusiceerd wordt met in elke song magnifieke gitaarsolo’s. Dat is de verdienste van nieuwkomer Ole Sønstabø en hij heeft vast leermeesters die vol gevoel spelen. Zoals je merkt zijn de meeste songs in de Noorse taal, wat het geheel grimmiger maakt, maar er zijn ook drie songs met teksten in het Engels. Horen we daar keyboards (zelfs een orgel) in ‘Tapt Uskyld’? In elk geval heeft Einherjer met enige samenzang, koren en additieven toch een echt robuust heavy metal album gemaakt en we hadden niet anders verwacht. Wie kan immers weerstaan aan de epische afsluiter ‘Av Djupare Røtter’ dat met trom en uitwaaierende gitaarklanken van start gaat en beklijft als slepende track met – eens temeer – sensitieve, maar ditmaal trage gitaarsolo’s? De ware Vikingfan kan deze dis laten smaken en eindeloos tot zich nemen!