My Own Army - A Medicine Show

My Own Army - A Medicine Show

Label : RVPrecords | Archiveer onder alternative / pop

Release type: Mini-CD

Wim S. : Het is alweer vier jaar geleden dat My Own Army haar debuutalbum ‘Too Many Faces’ uitbracht. Dat vond ik een fijn album, hoewel ik ook wel wat kanttekeningen had. En dat is niet erg. Wat heeft de band de afgelopen vier jaar in hemelsnaam gedaan dan? Volgens de bijgeleverde bio heeft de band meer dan 100 optredens gedaan, vooral als support van bands als Hallo Venray, Donnerwetter en Jaya The Cat. U leest het goed, My Own Army is geen metalband. My Own Army speelt een soort grunge van de lage landen.

Deze mini, waarop vijf eigen composities staan, opent met ‘Misplaced Memories’ een rock nummer wat mij niet meteen weet te grijpen. Ik vind het wat vlak klinken; vooral productietechnisch schiet het tekort. De zang van Herman de Kok is ook wel wat veranderd ten opzichte van het vorige album: ik hoor nu een beetje een rauwe versie van Bart Van Der Weide terug in de vocalen. Niks mis mee overigens. Het navolgende ‘Married In Concrete’ is een stuk beter, met name omdat er meer power van uit gaat. De riff van ‘Overboard’ is heerlijk (hallo Soundgarden) en deze komt gelukkig ook goed binnen. In ‘A Single Bite’ horen we weer de tekortkomingen van de band: vocaal en compositorisch heeft dit te weinig om het lijf. Datzelfde geldt voor ‘Handwritten’: vet gitaarwerk maar niet goed genoeg. En dus moet – met pijn in mijn hart – streng zijn voor wat betreft dit product. In vier jaar tijd is de band dus geen bal opgeschoten. En stilstaan is achteruitgang, nietwaar? Tijd voor de band om zich te gaan bezinnen.