Warkings - Reborn

Warkings - Reborn

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Als er één band is die de laatste tijd succes heeft gehad met de hele band in mysterie hullen dan is het natuurlijk Ghost. Het lijkt alsof Warkings dit succes wil kopiëren, want op internet kom ik niet verder dan een Facebook pagina zonder herkenbare foto’s en zelfs de machtige Metal Archives kent deze band niet. Wie speelt er nou in deze band? Dat zijn de Crusader, de Viking, de Spartan en de Tribune. Klinkt inderdaad als een verzameling van die domme plastic figuurtjes waarvan je er bij iedere twintig euro bij de supermarkt eentje van krijgt. Dat kitscherige spat ook van de album hoes, wat een inferieure kloon lijkt van het artwork van Ken Kelly voor Manowar. Al dat goedkope uiterlijke vertoon betekent echter niet dat er muzikaal niks te genieten valt.

‘Reborn’ brengt ons negen nummers die muzikaal de Duitse metal verenigen met de Viking thematiek van Manowar en Amon Amarth. Het eerste nummer ‘Give ‘em War’ legt vooral een stevig Freedom Call accent met de pakkende zanglijnen in het refrein. De vocalen doen wel griezelig sterk aan Georg Neuhauser van Serenity denken, wat ook bij Napalm getekend is. Zou dit dan ook dezelfde man zijn? ‘Never Surrender’ heeft een behoorlijk Hammerfall gehalte. ‘Hephaistos’ is een traag en zwaar nummer, dit biedt ruimte voor een meer verhalend karakter. ‘Gladiator’, met daarin een gesproken stuk tekst uit de gelijknamige film, is eerder als videoclip uitgekomen en heeft de band in bepaalde internetkringen de vergelijking met power rangers opgeleverd. Even kijken leert dat de redenen daarvoor de pakkies van de bandleden zijn. Door het eigenlijk wat ludieke karakter komt ook Gloryhammer als vergelijkingsmateriaal op, wat ook een muzikaal uitstekende parodie-act is. Of Warkings echt bedoeld is als parodie-act in die vorm vind ik lastig, want nummers als ‘Fire Falling Down’ en ook ‘Sparta’ waar zelfs in gegrunt wordt en wel door “the butcher” van Debauchery, klinken bloedserieus voor het genre.

Dit album kent een mooie balans tussen de serieuze kant van heroische heavy/power metal en het luchtige van een band die dat juist niet al te serieus neemt. Het album is met 37 minuten kort voor moderne maatstaven en met bijvoorbeeld ‘The Last Battle’ staan er ook wel een paar matige fillers op, die drukken de score een beetje. Maar met uitstekende heroïsche metal krakers als ‘Never Surrender’ en ‘Battle Cry’ is het album van Warkings toch de moeite waard om even te luisteren.