Minsk / Zatokrev - Bigod (Split)

Minsk / Zatokrev - Bigod (Split)

Label : ConSouling Sounds | Archiveer onder different metal

Release type: Split cd

Cedric : Een split album is voor kleinere bands vaak een ideale manier om hun muziek te kunnen presenteren aan een grotere groep mensen, maar zonder de financiële kost van een volledig eigen album. Vaak is het ook een leuk extraatje voor de fans dat men op de markt brengt alvorens samen op tour te gaan. Dat is ook het geval met ‘Bigod’ waarop Minsk en Zatokrev elk met twee nummers vertegenwoordigd staan, maar om ‘Bigod’ slechts een extraatje te noemen zou de nummers onrecht aandoen. Dit is zonder twijfel een sterke split van twee getalenteerde bands die mekaar mooi aanvullen. En dat mag je ook letterlijk nemen, want beide bands hebben mekaar in alle songs vocaal bijgestaan. Met ‘Invoke Revive’ valt de eer aan Minsk om het werkstuk te openen. Dit is een sterk staaltje postmetal, met donkere sludge invloeden, dat de luisteraar ongetwijfeld zin zal geven in meer. Bijna een kwartier lang toont het Amerikaanse Minsk in dit nummer het kunnen van de band. Lekker groovy riffs worden afgewisseld met breed uitwaaierende gitaren, droge en rauwe vocals met sfeervolle achtergrondzang. Dit begint alvast goed!

‘Silent Gods’ van het Zwitserse Zatokrev start veel rustiger, maar gaat mooi over van postrock naar doomy postmetal elementen. Dit is een nummer waarin je zowel kan genieten van dissonante, doch groovende passages, maar waar ook veel ruimte is gelaten voor herhaling en sfeer. Nog meer dan het eerste nummer van Minsk ontpopt ‘Silent Gods’ zich tot een zeer aangename muzikale trip. Eigenlijk is dit het enige echte nummer van Zatokrev op deze split, vermits het hierna volgende ‘Salvatore’ soms meer aanvoelt als een muzikaal intermezzo dan een echt nummer. Mooi is het wel, en het zorgt eigenlijk ook wel voor een mooie overgang naar het laatste nummer op deze split.

‘The Chalice And The Dagger’ van Minsk bevat net als het openingsnummer lekker beukende passages, maar de band laat nog meer ruimte voor rust en sfeer. In totaal kan je als fan van het genre toch een goede veertig minuten nieuwe muziek van deze bands ontdekken, wat zeker niet min is. De muziek van beide bands past uitzonderlijk goed bij elkaar, waardoor je niet altijd onmiddellijk hoort waar Minsk ophoudt en Zatokrev begint, wat meteen ook zorgt voor een mooie continuiteit in sfeer. Ook naar productie toe klinken beide bands gewoon top! ‘Bigod’ is zonder twijfel een meer dan degelijke split, dat ook zonder de gekoppelde tour zijn bestaansrecht heeft.