Martyr Art - FearFaith Machines

Martyr Art - FearFaith Machines

Label : ZineScene Records | Archiveer onder industrial / ebm

Bart M. : Meestal ben ik niet heel erg verbaasd als ik er achter kom dat een band uit slechts één lid bestaat. Bij Martyr Art was ik dat zeer zeker wel. Ik had 'FearFaith Machines' al een paar keer geluisterd op mijn digitale Walkman (yesss, dat bestaat) en was aangenaam onder de indruk; toen ik thuiskwam en de mail opzocht waarin de informatie stond las ik dus dat dit allemaal het werk was van één man: Joe Gagliardi.

De voornaamste reden voor mijn verbazing is dat dit album zo ontzettend dynamisch klinkt, alsof er vier of vijf mensen muziek staan te maken, daar goed in zijn en daar plezier in hebben. Geen makkelijke opgave voor één man. In elk geval, veel energie en super dynamisch, dat zijn termen die van toepassing zijn op dit album. Een combinatie van snoeiharde metal en industrial, met de nadruk op metal. Wat ook opvalt is de bijna constante aanwezigheid van de sologitaar en alhoewel dit in sommige contexten al gauw tot eentonigheid en verveling kan leiden is dat hier zeker niet het geval. Het zorgt er juist voor dat je het idee krijgt vanaf het eerste nummer 'Motion' tot en met de laatste seconde van 'Binary Slavery' in een spannende, veelzijdige achtbaan te zitten. Bij het één na laatste nummer 'Thundering' zit er even een rustmoment in deze achtbaan, maar omdat dit nummer door zijn lage bas en drumgeroffel best wel enige gewichtigheid heeft past het uitstekend bij de rest van het album. De naargeestige gitaar aan het eind van het nummer draagt hier alleen maar aan bij en maakt de weg klaar voor het heftige en doordreunende 'Binary Slavery'.

'FearFaith Machines' is spontaan, lekker en een plaat die je bij elke gelegenheid kan opzetten. Ik zou het zeker een keer luisteren.