Lacuna Coil - The 119 Show – Live In London

Label : Century Media | Archiveer onder gothic metal

Sjak : De Italiaanse gothic metal formatie Lacuna Coil bestaat in 2018 twintig jaar en dat heugelijk feit wordt op gepaste wijze gevierd door het uitbrengen van deze live-registratie (zowel op BlueRay/DVD als op dubbel-CD) van hun optreden op 19 januari (heel toepasselijk gekozen vanwege het nummer ‘1.19’) van dit jaar in het O2 Forum Kentish Town in Londen. Gedurende maar liefst zesentwintig nummers (plus intro) neemt de band je mee door hun totale catalogus en dat wordt op een bijzonder smaakvolle manier gedaan mag ik wel zeggen. Natuurlijk wordt de kern van de setlist gevormd door hun meest bekende nummers zoals bijvoorbeeld ‘Swamped’, ‘Heaven’s A Lie’ en de Depeche Mode cover ‘Enjoy The Silence’, maar voor deze speciale gelegenheid worden ook een aantal wat minder bekende songs ten gehore gebracht. Zo is daar natuurlijk het reeds genoemde ‘1.19’, dat vanwege de datum van de show niet mocht ontbreken, maar ook tracks zoals ‘My Wings’, ‘Hyperfast’, ‘I Like It’ en ‘Comalies’ werden weer eens van stal gehaald en op een prima manier uitgevoerd. Daar men er geen gewoonte van zal gaan maken om deze in de toekomst veelvuldig te gaan spelen, heeft men er dus voor gezorgd dat deze show een aantal unieke elementen bevat.

Naast de muzikale verrassingen heeft men voor de BlueRay/DVD-release ook visueel het nodige in petto. Het podium ziet er uit als een soort circustent en tijdens een aantal nummers betreden de nodige dansers het podium om een en ander wat verder op te leuken. Het absolute hoogtepunt van deze uitstekende show is voor mij het rustige ‘Falling’, waarin zangeres Cristina Scabbia onder de begeleiding van slechts een piano mag later horen wat ze vocaal allemaal in huis heeft en zowel letterlijk als figuurlijk tot grote hoogten stijgt. De ruim twee uur durende show is echter als geheel van een erg hoog niveau en weet moeiteloos je aandacht van begin tot eind vast te houden. Een en ander wordt uitstekend in beeld gebracht en ook geluidstechnisch valt er weinig te klagen zodat deze ‘The 119 Show – Live In London’ een uitstekende live-release is geworden met een in topvorm verkerende band. Redenen genoeg dus waarom de gothic metal liefhebbers deze BlueRay/DVD/dubbel-CD-release moeten gaan aanschaffen!

Tracklist:

CD1:
1. Intro