Hell City - Flesh And Bones

Hell City - Flesh And Bones

Label : Painted Bass Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : De Belgische heavy metal formatie Hell City timmert al vanaf 2007 aan de weg en dat heeft inmiddels geresulteerd in een EP en een tweetal full-length albums, waarvan de laatste getiteld ‘Victorious’ in 2014 het levenslicht zag. De toekomst van de band leek er dan ook behoorlijk rooskleurig uit te zien, totdat in 2015 bassist Michael Konovaloff door een fatale val kwam te overlijden. Alle geplande bandactiviteiten werden stopgezet en even leek het erop of Hell City een stille dood zou sterven. Zo’n twee jaar en een aantal bezettingswisselingen na die fatale gebeurtenis was de band weer gretig genoeg om hun derde studio-album op te nemen die nu dan onder de titel ‘Flesh And Bones’ via het Nederlandse platenlabel Painted Bass Records is verschenen.

Niet alleen qua bezetting is een en ander gewijzigd, maar ook stilistisch gezien zijn er de nodige veranderingen doorgevoerd. Zo is de muziek een stuk heavier en zijn er voor het eerste mannelijke grunts te horen (door drummer Tommy Goffin). Dat geeft de nummers een extra dimensie en zorgt er voor dat de muziek wat dynamischer en gevarieerder klinkt. Wat gelukkig wel is gebleven is de kunst om goede nummers te schrijven en de prima vocalen van zangeres Michell Nivelle en die mix van traditionele en nieuwe Hell City elementen zorgen voor een prima te verteren album, wat voor mij nog wel wat langer had mogen duren dan de ruim vijfendertig minuten speeltijd die nu aangeboden worden. Vooral het agressieve ‘Bogus POTUS’, ‘Your Darkest Hour’ en het lange titelnummer ‘Flesh & Bonus’ maken indruk, maar het dient te worden gezegd dat Hell City er in geslaagd is om van begin tot eind een kwalitatief zeer consistent album op te leveren. Ook de productie, die in de vaardige handen was van Dan Swanö, is een schot in de roos, waardoor deze ‘Flesh And Bones’ tot op heden zeer zeker het beste Hell City album is geworden. Daarom niets dan respect voor de wijze waarop men de tegenslagen te boven is gekomen en nu terugkeert met deze prima derde full-length plaat….