Divine Ascension - The Uncovering

Divine Ascension - The Uncovering

Label : Vicisolum Productions | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Divine Ascension is een band die ik in het verleden heb weggecijferd als ‘een van de vele middelmatige symfonische metal bands’, hoewel ik niet eens zo veel van de band had gehoord. Echter moet ik mijn woorden nu rectificeren want de muziek die deze band maakt komt van de bovenste plank van het symfonische metal genre. Al vanaf het debuutalbum ‘As The Truth Appears’ uit 2011 krijgt de Australische band goede reviews vanuit de media, toch is het de band nog niet gelukt om echt door te breken in Europa, in 2015, na de release van het tweede album ‘Liberator’, speelde de band in het voorprogramma van Stratovarius en Gloryhammer. De band heeft vier jaar gewerkt aan het derde album welke binnenkort wordt uitgebracht onder de naam ‘The Uncovering’.

Voor de mensen die de band al kennen zal ‘The Uncovering’ weinig verassingen brengen, het is een logisch vervolg op het vorige album ‘Liberator’. De solide symfonische metal, die doet denken aan Evergrey, Delain, en Amarathe, voert nog steeds de boventoon en, hoewel zeker niet origineel, klinkt het te gek. Zoals in de eerdere reviews te lezen valt is het bombastische deel van de muziek ietwat over-the-top, maar ik denk dat dit de fans van het genre alleen maar plezier doet. De instrumentatie is uitstekend, vooral de gitaarpartijen van Karl Szulik zijn erg sterk, vette riffs en solo’s zijn in elk nummer aanwezig. Drummer Luke Wenczel en Jason Meracis zorgen voor een sterke ritmesectie, die alle lastigere ritmepartijen probleemloos spelen. De Keyboards zijn vooral ondersteunend maar weten goed sfeer te geven aan de liedjes waardoor ze net even een duwtje in de rug krijgen (luister maar eens naar ‘Prisoner’). Maar wat is een goede band zonder een goede front(wo)man? Jennifer Borg neemt alle vocalen voor haar rekening en dat doet ze goed, ze heeft een wat lagere stem waardoor ze zich onderscheid van de vele Nightwish-achtige zangeressen. Tijdens het nummer ‘Pursuit Of Desire’ is Tom Englund (Evergrey) te horen als gastzanger, om eerlijk te zijn verraste mij dat niet eens heel erg, gezien de hoeveelheid Evergrey invloeden in de muziek. Zijn bijdrage is zoals je dat van hem zou mogen verwachten, professioneel en gezongen alsof het zijn laatste dag op aarde is.

De knappe instrumentatie en de goede zang van Borg zorgen er voor dat ‘The Uncovering’ een bovengemiddelde plaat is die veel mensen wel zouden kunnen waarderen. Divine Ascension is wat mij betreft ook een van de betere bands in het genre die, helaas, veel dertien-in-een-dozijn bandjes kent. Persoonlijk had ik graag nog wat meer progressieve elementen gezien, dan had de band zich wellicht nog iets meer kunnen onderscheiden van de competitie. Desalniettemin weet ik zeker dat deze band nog vele fans gaan werven met dit album, en dat verdienen ze ook. Een aanrader dus!