Dead Witches - Ouija

Dead Witches - Ouija

Label : Heavy Psych Sounds | Archiveer onder doom metal

Bart M. : Dead Witches heeft het allemaal. Alles waardoor je deel wil worden van hun vreemde maar oh zo lekkere wereld, waarin we verlaten, maanovergoten begraafplaatsen aantreffen en ondergedompeld worden in een schemering waar je niet meer uitkomt. Van de roffelende drums van Mark Greening (ex Electric Wizard) via de ontzettend gave fuzz riffs, naar de heerlijke en sensuele zang van Virginia Monti. En zelfs die is vervormd, waardoor het geheel sexier klinkt dan dat wettelijk toegestaan is. Het begint uiteraard bij de 'Intro', die op zich niets meer lijkt te zijn dan wat synthesizer en een jankende gitaar. Niks nieuws, totdat je ontdekt dat je die gitaar een dag later nog in je hoofd hebt zitten.

Vervolgens beginnen de jammerende klanken van 'Dead', waarin heel duidellijk te horen is wat deze band te bieden heeft. Doom riffs, fuzz vervormingen en vocalen waardoor je rechtop in je stoel gaat zitten. Virginia's strot klinkt door de Dead Witches microfoon totaal anders dan wat we gewend zijn van haar andere band, Psychedelic Witchcraft, maar ik durf te beweren dat haar stem op deze manier nog beter tot haar recht komt. Alles klinkt gelukzalig, totdat we aankomen bij 'Mind Funeral'. Door de zagende vocalen en de jammerende gitaar zorgt dit nummer er voor dat we totaal de onderwereld in duiken en laat Dead Witches ons weten dat er geen weg terug is naar boven. En zo begint de in mijn ogen doom-classic 'A World Of Darkness', met dodelijke riffs die zo laag hangen dat je er bijna de stoeptegels van om gaat draaien, totdat je de uiterst zoete stem hoort fluisteren dat je gaat sterven. Vanaf dat punt zijn de repetitieve stoner geluiden niet eens meer nodig om je in deze sfeer te laten hangen, maar wel heel fijn als begeleiding naar beneden.

'Ouija' is een heel sterk begin van een band die hopelijk nog heel veel gaat brengen. In februari 2019 komt de opvolger, 'The Final Exorcism' uit, met een nieuwe zangeres, maar hopelijk met een vertrouwd geluid.