Dead End - The MInd's Asylum

Dead End - The MInd's Asylum

Label : Doc Records | Archiveer onder doom metal

Vera : Begin jaren negentig werd Dead End opgericht, zij waren actief in de periode waarin melodieuze death metal met gothic en doom invloeden een opmars maakte. De Nederlandse band is heel wat jaren inactief geweest tot ze in 2014 begonnen aan een tweede jeugd. Dat resulteerde in 2016 in een eerste volledig album, getiteld ’Reborn From The Ancient Grave’. Er volgde een periode van intense activiteiten op de Nederlandse podia en het was een goed geolied kwintet dat werkte aan tweede album ‘The Mind’s Asylum’. Wel bleek dit het laatste wapenfeit te zijn voor gitarist Jeroen Gijsbers. Hij is nog te horen op het album, maar is inmiddels vervangen door Richard.

Het nieuwe album gaat verder op de ingeslagen weg in 2016. Het betekent dat fans van doom/death metal in de jaren negentig zich kunnen baden in een intense vertolking van diepgravende thema’s op een bedje van sierlijke gitaarornamenten, een ruwe death grom en beklijvend gesproken passages. Zo is er een sinistere sample verwerkt in openingsnummer ‘Avarice’ te midden van lekkere riffs en grunts. Het mediumtempo ‘My Malady’ wordt opgesmukt met gracieus gitaarwerk, terwijl in ‘Backfire’ de mooie tokkelende gitaren en ruwe uitbarstingen hand in hand gaan. Invloeden van Paradise Lost en My Dying Bride duiken geregeld op. Zelfs in het welhaast swingende ‘Restless Waters’ – dat enige vroege In Flames invloeden herbergt – is er een bedachtzame passage. Het interludium ‘Wartime in Eden’ leunt op piano en gesproken fatalisme. Om in de lange afsluiter ‘Folly Of Man’ nog even voluit te gaan met doom riffs, plechtig gesproken passages geornamenteerd met fraaie leads en langzaam weg te ebben in de oneindige smurrie van het menselijk bestaan. Een hartverwarmend album dat tijdloos is (en redelijk old school) in productie en presentatie! Zo horen we het graag!