Dire Peril - The Extraterrestrial Compendium

Label : Divebomb Records | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Dire Peril is een nieuwe heavy/power metal band die zich laat inspireren door sci-fi films als ‘Total Recall’, ‘Predator’ en ‘E.T’ om er een paar te noemen. De band bestaat uit Jason Ashcraft die alle gitaren en de bas voor zijn rekening neemt en vocalist John Yelland. Oorspronkelijk was de band al gestart in 2009 maar werd in 2015 on hold gezet door gitarist Jason. Niet lang daarna maakte men als duo een doorstart wat resulteert in het debuutalbum ‘The Extraterrestrial Compendium’. Tekstueel is er dus de invloed uit de sci-fi hoek, muzikaal is het traditonele heavy metal wat de klok slaat met hier en daar wat thrash, prog en power metal invloeden.

Het is een zeer gevarieerd en bij vlagen zeer goed debuutalbum geworden. Gitarist Jason is zeer getalenteerd wat zich uit in heftige riffs en fraai solo werk. Zanger John is ook van vele markten thuis en weet elke song de juiste emotie mee te geven. Het songmateriaal is behoorlijk afwisselend van ingetogen (‘The Visitor’) tot fel en neigend naar thrash in songs als ‘Total Recall’, ‘Yuatja Hunter Culture’ en ‘Roughnecks’. Prominente gasten zijn er ook te vinden op het album. In ‘Queen Of The Galaxy’ horen we Brittney Slayes (Unleash The Archers) als gast vocaliste en op het afsluitende, ruim negen minuten durende ‘Journey Beyond The Stars’ speelt niemand minder dan Arjen Lucassen mee. Dire Peril bewijst met dit album dat er nog genoeg talent rondloopt in de heavy/power metal wereld. Inmiddels is er ook een live band geformeerd zodat er getoerd kan worden ter ondersteuning van dit zeer verdienstelijke debuut.