Third Storm - The Grand Manifestation

Third Storm - The Grand Manifestation

Label : Dark Descent Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : Third Storm heeft een vreemde geschiedenis. Opgericht in 1986, twee demo’s uitgebracht en opgedoekt in 1988, om dan uit het niets te verrijzen in 2014. Zesentwintig jaar in het grote niets, maar oprichter Heval Bozarslan kreeg er terug zin in, denk ik, en stampte de band terug uit de grond. In 2015 werd ‘Tarîtîya Me’ uitgebracht, een Zweeds gezongen EP met twee sterke nummers van elk 13 minuten en nu, na 32 jaar, is er eindelijk die eerste langspeler.

‘The Grand Manifestation’ is duidelijk geen vervolg op de vorige EP. De Zweedse teksten hebben plaats gemaakt voor Engelse, de songs zijn stukken korter en de uitgesproken doom van enkele jaren terug is in de eerste plaats snelle black metal geworden. Niet dat de doom volledig weg is, maar die komt pas in het derde nummer ‘The Third Thought From The Sun’ bovendrijven. De snelle nummers zijn goed gecomponeerd, maar de tragere passages geven ‘The Grand Manifestation’ een extra dimensie. De stijl van zanger Heval bevalt me wel. Hij lijkt geen groot bereik te hebben, maar met zijn monotone zin voor melodie heeft hij wel een aparte aanpak. ‘Sapiens Formulae’ is een goed, maar overbodig akoestisch intermezzo. ‘Forgotten Deity’, het langste nummer op het album, begint met akoestische gitaren, wordt daarna bijna een thrash anthem en herbergt ook heavy metal en doom. De sfeer op het album is niet zo donker als ik verwacht had, maar dat stoort niet.

Leuk weetje is dat Daniel Ekeroth basgitaar speelt op ‘The Grand Manifestation’. De naam zegt je misschien niets, maar dat is de auteur van het bekende boek ‘Swedish Death Metal’. Hij schreef ook teksten voor compilaties van Morbid en Treblinka (pre-Tiamat). ‘The Grand Manifestation’ wordt uitgebracht door Dark Descent Records en dan hoef ik je eigenlijk niet vertellen dat dit album een garantie op kwaliteit is.