Summer Storm - First

Summer Storm - First

Label : Eigen beheer | Archiveer onder hardrock / aor

Leon : De band Summer Storm heeft een duidelijke doelstelling, zij willen de eerste internationale klassieke rock band uit Frankrijk worden. Na even te hebben nagedacht moet ik vaststellen dat ik eigenlijk helemaal géén Franse klassieke rock bands ken, dus dat zou niet al te moeilijk moeten zijn, toch? Toch denk ik niet dat dit gaat lukken, maar ik loop een beetje vooruit op de zaken. De band werd gevormd door gitaarbouwer Patrice Vigier die, voornamelijk in de jaren tachtig, (bas)gitaren heeft gebouwd die door bands als Deep Purple, Black Sabbath, en Led Zeppelin zijn gebruikt. Het debuut album van de Franse rockers heet ‘First’ en licht sinds September in de schappen, echter heeft de band nu al aangekondigd dat zij volgend jaar een tweede CD uit zullen brengen. Dat is vrij ongebruikelijk, maar misschien had de band zoveel liedjes hebben geschreven dat ze er gelijk een tweede album mee konden vullen. Hoe dan ook, ‘First’ staat vol met klassieke rock liedjes die sterk doen denken aan de jaren tachtig, maar dan minder goed. Zelf zegt de band progressieve klassieke rock te maken, maar dat vind ik een beetje overdreven. Dat zou hetzelfde zijn wanneer ik Ayreon een death metal band noem omdat er in een paar liedjes wat grunts te horen zijn. Muzikaal is het dus allemaal niet innoverend en, zoals ik vaker zeg, dat hoeft ook niet per se zolang het maar goed klinkt. Helaas kan ik niet anders dan vaststellen dan dat Summer Storm weinig ten gehore brengt wat bijzonder is, het is een band die ik zou verwachten in een rock kroeg in Frankrijk. Ook is het accent van zanger Renaud Hantson een struikelbok, zo erger ik mij mateloos aan de uitspraak van het woord ‘little’ in het liedje ‘Little By Little’ (het klinkt as liedel).

Tja, ik ben dus weinig onder de indruk van de muziek van de Franse mannen. Het doelstelling om een internationale klassieke rock band uit Frankrijk te worden lijkt mij dan ook niet haalbaar. Het is niet zo dat de mannen slechte muziek maken hoor, maar het is allemaal niet indrukwekkend genoeg om in dit genre op te vallen. Als Hantson zou werken aan de Engelse uitspraak, en de band iets bijzonders kan toevoegen aan de muziek, dan zie ik de band misschien nog wel uitgroeien tot een lokale festival knaller, maar meer dan dat denk ik niet dat er echt in zit.