Light Damage - Numbers

Light Damage - Numbers

Label : Progressive Promotion Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Je bent geen nummer. Dat is de boodschap die de band Light Damage meegeeft op het nieuwe album ‘Numbers’, een concept album waar het leven wordt gevolgd van zes verschillende personen. De conclusie is dat elk leven opmerkelijk is, of je nu beroemd bent of niet. De band startte in 2005 als cover band en, na een aantal verandering in de line-up, bracht pas in 2014 het debuutalbum ‘Light Damage’ uit met daarop eigen werk. Met nu een stabiele line-up heeft de band vier jaar gewerkt aan het vervolg album, ‘Numbers’.

Het is belangrijk dat het eerste nummer op het album sterk is, eentje die representatief is voor de muziek op het album, want dit is het liedje waar nieuwe luisteraars als eerste mee worden geconfronteerd. Helaas is dat bij ‘Numbers’ niet het geval, dit begint namelijk met het ‘Number 261’, één van de minste tracks op het album. Het klinkt rommelig, en de gitaarpartijen klinken hier niet overal interessant. Geen goede start, en dat is jammer gezien de rest van het album juist potentie heeft. Vooral het ‘Bloom’, dat een mooie prelude is voor het volgende liedje, en het twintig-minuten durende ‘From Minor To Sailor’ zijn stukken beter! Niet perfect, zo is het gesproken deel niet sterk en wat langdradig, maar over het algemeen gesproken is het veel interessanter om naar te luisteren dan de opener. Het is bij deze nummers duidelijk dat er écht wordt gecomponeerd, wat echt zonde is want hierdoor krijgt het album een valse start die het niet verdient. Muzikaal is het redelijk interessant en doet het een beetje denken aan een hardere Marillion of Arena. Technisch gezien ben ik niet onder de indruk maar dat hoeft ook niet, want ik mis dit ook niet in de muziek. Ook de zang is over het algemeen best wel aardig, zanger Nicholas-John is echter geen wereldzanger en heeft het af en toe hoorbaar lastig, naast het feit dat hij een accent heeft, maar dit is niet echt storend. Wat ik wél storend vind is de matige mix, voornamelijk de gitaren klinken alsof er wat voor de speaker staat, hier had echt meer uit gehaald kunnen worden en had dan zomaar een punt of vijf kunnen schelen.

Light Damage is een band waar potentie in zit, ‘Numbers’ heeft dan ook genoeg elementen die een fan van het genre zou kunnen bekoren. Echter zijn er toch echt nog wel wat verbeterpunten waar de band van mij aan zo mogen werken. Zo viel het mij onder anderen ook op dat de website van de band, en alle sociale media kanalen, volledig in het Frans zijn! Daar snap ik echt helemaal niets van, zeker niet als je domein eindigt met .eu, want je wilt toch dat ook mensen buiten Frankrijk informatie over de band kunnen vinden? Als dat niet zo zou zijn dan zou het album natuurlijk ook niet bij Lords Of Metal terecht zijn gekomen. Goed, terugkerend naar de muziek, er zijn dus een aantal verbeterpunten voor de band en ik ook dan ook echt dat ze hier aan werken. De potentie is er maar het komt er nog niet helemaal uit. Een band om in de gaten te houden.