Ashes Of My Memory - Raptures /// Disillusions

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: Mini-CD

Leon : Ashes Of My Memory is een band uit het bergachtige gebied van Zuid Tirol, Italië. Dat is niet de eerste plek waar je een progressieve death metal band zou verwachten. De mannen zijn in 2009 begonnen en brachten in 2011 een demo uit, het duurde echter tot dit jaar voordat de mannen met nieuw werk aankwam. De nieuwe EP ‘Raptures /// Disillusions’ (toch een vreemde naam) bevat slechts twee liedjes, die gelukkig dan weer wel ruim acht minuten lang zijn. De mannen maken death metal met wat progressieve invloeden, dit is voornamelijk te horen in de tempowisselingen en de rare maatsoorten. Tijdens de instrumentale delen van de liedjes is de muziek dynamisch en progressief, tijdens de delen waar gezongen wordt is dat niet het geval. De grunts zijn erg diep en klinken best oké maar het is niet interessant genoeg om echt uit te blinken, hetzelfde geld voor de sporadische cleane vocalen. Het feit dat ik niet enthousiast wordt van dit album ligt niet aan de kwaliteit van de muzikanten maar aan de kwaliteit van de composities. Naaste de problemen in de dynamiek mis ik ook een logische lijn in de liedjes, een kop en een staart. Het klinkt echt als een (jonge) band die nog op zoek is naar een eigen stijl.

Er zit wel potentie in de muziek maar dat komt er niet helemaal uit, dat is jammer. Wellicht dat een death metal purist dit album beter zou kunnen appreciëren want het is zeker niet slecht. Als de heren kunnen werken aan componeren, dus een logische kop en staart in de liedjes, en meer dynamiek inbouwen tijdens de zang, dan zou ik wel naar het vervolgalbum willen luisteren. ‘Raptures /// Disillusions’ doet mij helaas niet zoveel en zal verdwijnen in het archief.