Riot Horse - Cold Hearted Woman

Riot Horse - Cold Hearted Woman

Label : Metalville | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Vier jaar geleden mocht ik het debuutalbum recenseren van Riot Horse, het album ‘This Is Who We Are’. De bio die ik – vier jaar later dus! – meegeleverd krijg is nog exact dezelfde als die ik bij het debuut mocht ontvangen. Blijkbaar is er in die tijd niet veel noemenswaardigs gebeurd. En dat kan natuurlijk. Muzikaal is er eveneens niets gebeurd. Riot Horse speelt nog steeds een mix van klassieke hardrock, bluesrock en southern rock. En dat doen ze erg goed.

Ja, de vier Scandinaviërs begonnen deze band omdat ze grote liefhebbers waren van bands als Led Zeppelin, Black Sabbath en Mountain. En dat horen we de laatste jaren wel vaker natuurlijk. Maar de markt lijkt nog steeds niet verzadigd. Dus Riot Horse sluit gewoon aan bij bands als Wolfmother, Greta van Fleet, Blues Pills en ga zo maar door. We kennen de riffs, de melodieën, de zanglijnen en de solo uitspattingen, maar dat is niet erg. Riot Horse doet dit alles namelijk met verve en – niet onbelangrijk – ze klinken inderdaad als liefhebbers. Nummers als ‘Moving Out Of Town’ en ‘ My Only Woman’ klinken bijvoorbeeld als het beste werk van Deep Purple en Whitesnake en dat lijkt me een groot compliment. Toch? Zanger Andreas Sydow moet wel wat aan zijn uitspraak werken want soms is zijn accent een tikkeltje storend (‘Shadow Of The Moon’). Wel mooi is zijn vocale duel met Yvette Eklund in ‘Glad You Came’. Ja, lekker album dit, zonder twijfel. Wat ik eigenlijk nog wel mis? Een uptempo nummer. Als ze over vier jaar een nieuw album uitbrengen met een of twee snellere nummers dan krijgen ze een vol punt meer dan nu.