The Quill - Voodoo Caravan & Hooray! It's A Deathtrip

Label : Metalville | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Bart M. : De Zweeds band The Quill ontstond in de jaren negentig als een stevige rockband. Na wat wisselingen van de wacht en enige tijd te hebben rondgehangen in het live circuit was de band klaar om debuutplaat 'The Quill' op te nemen. Dit album scoorde hoge ogen bij zowel de critici als muziekliefhebbers. Opvolger 'Silver Haze', een heel aardig album met duidelijk stoner invloeden, deed het ook niet slecht en een heruitgave van 'The Quill' was een logisch vervolg. Dit bracht hen onder de aandacht van label SVP/Steamhammer. De band dook de studio weer in en kwam tevoorschijn met het album 'Voodoo Caravan' in 2002, een plaat die wordt gezien als DE typische The Quill plaat. Een jaar later al verscheen 'Hooray! It's A Deathtrip' en alhoewel het geluid wel degelijk anders is dan dat op zijn voorganger groeide dit album uit tot de meestgeliefde plaat van dit viertal. Vele jaren, enkele albums en het vertrek van o.a. bassist Roger Nilsson en zanger Magnus Ekwall later keerde The Quill in 2017 terug in originele bezetting en met het album 'Born From Fire'.

Dit was uitermate goed nieuws voor alle fans en label Metalville zag reden genoeg om de eerdere albums opnieuw uit te gaan geven. Te beginnen met de klassiekers 'Voodoo Caravan' en 'Hooray! It's A Deathtrip', beide ge-remastered, met bonus tracks en commentaar van de band zelf. Beide albums verdienen het wat mij betreft om op deze manier weer eens onder de aandacht gebracht te worden. 'Voodoo Caravan' klinkt nog steeds fris en vernieuwend en laat een energieke band horen die het niets uitmaakt dat er dingen bestaan zoals genres en stijlen. Wat we horen is wat we zouden kunnen gehoord hebben als zangers zoals Joey Tempest en Jon Bon Jovi terecht waren gekomen in wat stevigere en, excusez moi, originelere bands. De stem van Magnus Ekwall heeft wel enige vergelijking met die van beide heren, alleen klinkt het nog vuriger en wordt het ondersteund door muziek die valt te omschrijven als heavy rock met hier en daar stoner en psychedelische invloeden. Stevige muziek waarvoor je je niet hoeft te schamen en zonder zoetsappige, meerstemmige refreinen. Afsluiter 'Virgo' is een regelrechte klassieker die met heerlijke, herhalende riffs en hoge gitaarnoten niet had misstaan op het originele Woodstock. Dit zou tenminste de afsluiter zijn ware het niet dat je er bij deze re-release nog drie bonus tracks bij krijgt. Tracks van een gelijk niveau als de rest van het album.

'Hooray! It's A Deathtrip' laat zoals gezegd een ander geluid horen. Misschien wel omdat ze een andere studio gebruikten, misschien wel omdat Steamhammer zo snel mogelijk een opvolger voor 'Voodoo Caravan' wilde hebben. Misschien wel gewoon omdat de band daar zin in had. Wat het ook is maakt niet uit want we krijgen een harder en helderder geluid voor onze kiezen, dat hier en daar wel ietsje minder spontaan aanvoelt. Hetzelfde geldt voor de vocalen die nog steeds erg sterk en vurig zijn maar ietsje meer geforceerd klinken. Ik praat expres in verkleinwoordjes om aan te geven dat er wel een verschil is, maar dat dat helemaal niet erg is. Ook op dit album klinkt The Quill als een hongerige, jonge band die van plan is de wereld te veroveren. Nog steeds horen we dat hun rock wordt afgewisseld met donkere stukken en originele passages en nog steeds is het de stem waarmee The Quill zich onderscheidt van veel andere bands. 'Hooray! It's A Deathtrip' is op deze re-release voorzien van één bonus track en komt, net als 'Voodoo Caravan' voor het eerst ook uit op vinyl.

Meer informatie