Malphas - The 39th Spirit

Malphas - The 39th Spirit

Label : Via Nocturna | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Malphas komt uit Philadelphia (VS) en speelt drukke progressieve blackened melodeath metal. De band werd opgericht in 2012 door Paul DeSanctis die de knekelzang en grunts verzorgd, de veelgelaagde songs dooradert met virtuoze gitaarsolo’s (veelal duizelingwekkend snel) en ook heel wat programmeert. De andere oprichter is drummer Eric Dunleavy. Het trio werd in 2014 gecompleteerd door ritmegitarist Damian DiFrancesco. Hij doet ook wat achtergrondzang en ik veronderstel dat de eenmalige cleane zang op het einde van ‘Floods (An Act Of God)’ van hem is.

Na een EP ‘The Conjuring’ in 2015 is ‘The 39th Spirit’ hun eerste volledig album. Er zit ook een les in de teksten. Het mensdom zweert de georganiseerde religies af, maar vraagt zich op het einde af of de wereld die de mens ‘geschapen’ heeft wel beter is dan die daarvoor. Dat wordt in tien composities vervat in complexe en veelgelaagde songs. ‘Invoking The 39th Spirit’ begint met progachtige loopjes, de zang is verdorven, maar de teksten verstaanbaar, men speelt strak, maar alles wordt overladen met orkestrale arrangementen. Veel orkestratie en er komen nog wat natuurgeluiden bij ook. Vreemd genoeg is het tweede nummer ‘Volcano Winter’ slechts een kort intermezzo met akoestische gitaar, viool en koren. In de songs ‘Floods (An Act Of God)’ en ‘You Will Lead My Armies’ dwarrelt een oorstrelende piano tussen de rest. ‘Legions’ is dan weer Spartaans strak. De koorzang horen we in vele songs en voegt een sacraal sausje toe. Referenties met Dimmu Borgir en Fleshgod Apocalypse duiken op in mijn achterhoofd ter vergelijking. In ‘Red Constellations’ hebben gitaren een folkloristisch tintje. De tracks zijn adembenemend volgepropt en druk. Men sluit af met ‘Heavens Fall’ dat uit twee delen bestaat op de typische jachtige manier. Malphas grijpt hoog om zich te manifesteren met een eigen stijl. Wie van hectische, veelgelaagde extreme metal met orkestratie houdt, moet dit zeker eens onderzoeken.