Ten Times A Million - Ten Times A Million

Label : Juice Junk Records | Archiveer onder alternative / pop

Release type: Mini-CD

Wim S. : Ten Times A Million is een nieuwe rockband van eigen bodem, voorheen bekend onder de naam Mandrake’s Monster, maar nu dus met een nieuwe naam die naar eigen zeggen beter bij de muziek past. En wat spelen ze dan? De band speelt moderne rock met popinvloeden, die op momenten doet denken aan bands als QOTSA, Foo Fighters en Nothing But Thieves. Kortom; de jongens willen meeliften op het huidige succes van deze muziekstromingen en bands. Ze brengen nu een demo uit met vier zelf geschreven songs, waarschijnlijk om eens even te kijken hoe dit nationaal en misschien wel internationaal ontvangen wordt.

Vooral de zang van Martin Duve lijkt veel op die van Dave Grohl (‘Silhouettes’). En ik geloof niet dat hij daar geheimzinnig over doet: hij legt het er lekker dik bovenop. De gitaren van de heren Muller en Freise rocken af en toe lekker door maar er zijn ook vrij veel momenten dat je je afvraagt waar beide heren uithangen. Zoals in opener ‘When The Lights Go Out’ dat veel meer draait om elektronica, maar ook in het wat flegmatieke ‘Get It On’ spelen ze een ondergeschikte rol. De muziek van Ten Times A Million in combinatie met de promomachine daaromheen doet me een beetje denken aan My Favorite Scar. Ook een band van eigen bodem met potentie, die echter nooit door wist te breken. Een heel klein beetje vrees ik hetzelfde voor deze band. Waarom? Omdat de band een eigen smoel mist. Het is teveel gekunsteld en teveel gebaseerd op de muziek van eerdergenoemde bands. Dat hoor je teveel terug in de muziek, ook in het afsluitende ‘Clown Face’. Tja, uiteindelijk zijn het dus maar een kleine 15 minuten die je voorgeschoteld krijgt, maar het geeft wel een duidelijk beeld van waar deze band muzikaal naar toe wil. En ik weet niet of dat de juiste richting is. De toekomst zal het leren. Had ik al verteld dat Sem Christoffel (Vandenberg’s Moonkings) bas speelt in deze band? Nee? Dan bij deze. En dat ook de drummer van dat combo deel uit maakt van Ten Times A Million? Nou, dat is zo.