My Regime  - Peak Through The Pines

My Regime - Peak Through The Pines

Label : Scarlet Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Koen W. : Als je My Regime van een hoofdzonde niet kan beschuldigen, gaat dat luiheid zijn. Sinds hun ontstaan in 2016, hebben ze tot nu toe jaarlijks een album afgeleverd. ‘Peak Through The Pines’ is hun derde langspeler. Blijkbaar heeft zanger en gitarist Spice na een stoner verleden, zijn nieuwe adem gevonden in het thrash genre. Waar je op de voorgaande albums korte, stevige en agressieve thrash hoorde die richting Slayer uitging, vertelde Spice dat hij voor het derde album langere nummers heeft geschreven die de zeven en negen minuten halen. Er werd heel wat inspiratie gevonden in de Zodiac serie moordenaar. Toen hij de nummers schreef, heeft hij heel wat tijd besteed in het beluisteren van muziek van Coroner en Rush. Spice durft dan ook gerust toegeven dat deze twee bands hem wat beïnvloed hebben.

Openen doen ze met het snelle ‘Peek Through The Times’. Snelle riffs met uitstekende zanglijnen en refreinen overheersen hier. Dit is thrash van hoog niveau zoals we van My Regime gewoon zijn. Deze tendens wordt gevolgd tot het vierde nummer ‘Underneath My Skin’. Halverwege wordt hier overgegaan tot zachtere progressieve passages met akoestisch gitaarwerk in verwerkt. Spice legt hierbij de nodige emoties in zijn zang. Opvolger ‘You Will Never Understand’ is met een speelduur van boven de zeven minuten een van de langere stukken op dit album. Dat de band het experiment opgezocht heeft, wordt hier steeds duidelijker. Het nummer blijft lang instrumentaal waarna Spice zijn verhaal stem laat horen. Er wordt steeds heen en weer geschakeld tussen tragere en snellere stukken. Dat wordt later nog eens herhaald in de acht minuten durende afsluiter ‘Unglue My Soul’. Zoals gewoonlijk heeft My Regime terug een leuk album afgeleverd. Maar de agressie en woede die primeerden op ‘Dogmas’ en ‘Deranged Patterns’ mis ik toch wel een beetje. Uiteraard kan je niet elk album klakkeloos hetzelfde spelen en moet je als band groeien. Hier is dat eventjes wennen. Maar het siert de band dat ze het experimentele niet schuwen.