Disrule - Sleep In Your Honour

Disrule - Sleep In Your Honour

Label : Seeing Red Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Disrule had slechts twee dagen nodig om hun tweede album, 'Sleep In Your Honour', op te nemen. Dat is heel weinig tijd, vooral als je nadenkt dat sommige bands daar weken voor uittrekken en daarna misschien wel te perfect klinken om nog serieus genomen te worden. Disrule heeft daar geen last van. Dit klinkt wel degelijk erg goed, maar het is makkelijk te horen dat de heren hier niet onnodig hebben zitten polijsten en frunniken. En waarom zou je? Je speelt stoner. Als er één genre is waarin muzikanten zich geen zorgen maken dan moet dat wel dit genre zijn.

Het geluid is lekker rauw en heeft inderdaad wat men een live-gevoel noemt. Je hoort, met name aan de krachtige en aangename zang, dat er niet alleen bloed, zweet en tranen in deze plaat zitten, maar ook een boel plezier. Dat houdt niet in dat het feestmuziek is. Integendeel, Disrule maakt stevige, groovende jaren zeventig stoner en stopt elk nummer in een niet al te lange verpakking. Er is de nodige herhaling der riffs, maar er zijn voldoende tempowisselingen om dit interessant te houden. Ook doom liefhebbers kunnen dit album met een gerust hart opzetten. Het nummer 'Occult Razor' bijvoorbeeld heeft niet alleen een heerlijke en duistere riff als basis, maar door de angstige manier van zingen is de hele uitstraling zorgwekkend.

Verwacht geen aardschokkend vernieuwende muziek. Dat is ook niet altijd nodig, zeker niet als je metal speelt die de luisteraar hard en frontaal raakt, alles tussen de oren vandaan slaat en je oogballen tollend op de stoep achterlaat. Als die dan terugkijken naar waar je lichaam staat zien ze alleen nog maar een leeg, dampend omhulsel. Dat doet Disrule met 'Sleep In Your Honour'.