Warrel Dane - Shadow Work

Warrel Dane - Shadow Work

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Op 13 december 2017 stierf Warrel Dane in São Paulo tijdens het opnemen van de opvolger van 'Praises To The War Machine' uit 2008. ‘Shadow Work’ moest een opus van 80 minuten worden en terwijl alle muziek was opgenomen, stierf Warrel voordat alle vocal tracks werden voltooid. Er is daarom ook gebruik gemaakt van opnames die Warrel had gemaakt tijdens de pre-produktie fase van het album. Muzikaal is het een album wat sterkt neigt naar Nevermore. ‘Ethereal Blessing’ is het intro wat het album opent waarna ‘Madame Satan’ keihard uit de speakers spat. De summier aanwezige death grunts zullen menigeen verassen maar passen helemaal bij deze furieuze track. Zijn Braziliaanse band bestaande uit Fabio Carito op bas, Johnny Moraes en Thiago Oliveira op gitaar en Marcus Dotta op drums is geweldig op dreef op het hele album.

‘Disconnection System’ is het volgende nummer wat af is gekomen en laat eenzelfde intensiteit als ‘Madame Satan’ op de luisteraar los. Bij dit nummer valt wel op dat de stem van Warrel wat diep in de mix zit. Hoogstwaarschijnlijk een gevolg van het helaas te vroeg overlijden van de zanger waardoor zijn zangpartijen uit de pre-produktie fase gebruikt moesten worden. Het is alleen maar gissen hoe goed het album was geworden had Darrel het karwei af kunnen maken.

‘As Fast As Others’ laat een wat melodieuzer geluid horen dan in de eerste twee tracks wat het album en biedt zo een adempauze in de intensiteit van het album. De navolgende titeltrack is wederom net zo furieus als de eerste twee tracks maar wat minder memorabel. Hetzelfde gaat op voor ‘The Hanging Garden’ waar overigens een zeer fraaie melodielijn in het refrein in is verwerkt. ‘Rain’ is een fraaie heavy ballad in de zo typerende stijl van de zanger waarna het negen minuten durende zeer fraaie ‘Mother Is The Word For God’ het album afsluit. Gezien de omstandigheden waarin dit album tot stand is gekomen hulde aan iedereen die hiervoor gezorgd heeft. Misschien is het vocaal niet overal dat wat we van Darrel Wane gewend zijn maar dat kan ook niet anders. Als dit album een ding duidelijk maakt is dat de metal wereld een enorm talent is ontnomen. Gelukkig hebben we de muziek van zijn bands Nevermore en Sanctuary plus zijn soloalbums om naar terug te grijpen.