Unhold - Here Is The Blood

Unhold - Here Is The Blood

Label : Czar Of Crickets Productions | Archiveer onder post rock / post metal

Bart M. : Unhold is op verschillende manieren een erg interessante band. De driestemmige vocalen. De erg aangename combinatie van post metal en metalcore. En het feit dat hun vijfde album 'Here Is The Blood' daadwerkelijk je bloed doet bevriezen. Niet omdat dit Zwitserse vijftal zo schrijnend speelt, integendeel, juist omdat ze muziek neerzetten die je vastzet in wat je ook aan het doen bent en je laat nadenken over...ja, van alles eigenlijk.

Opener 'Attaining The Light' doet dat heel goed. Het gezongen gedeelte aan het begin doet me denken aan een ander, prachtig lied, waar ik even niet op kom maar wat me, ook hier, fantastische rillingen geeft. Met rustige, betoverende vocalen en de belofte van een zware storm in de vorm van schuivende gitaren die dan toch overgaan in verwoestende riffs en het bijna kenmerkende maar oh zo plesante post metal gitaarwerk. Kenmerkend als in dat het heel aanwezig op de achtergrond is en zich makkelijk en ijzingwekkend een weg door je gehoorsysteem naar je ziel weet te banen. Soms pijnloos en met finesse, anders grof en lomp. De vocalen schreeuwen, roepen en fluisteren en tijdens het nummer 'Curse Of The Dime' is heel duidelijk het meesterschap te horen waarmee deze artiesten hun muziek vervaardigen: voor sludgy post metal termen is dit zo goed als een ballad, waarin we een mooie samenzang horen, waardoor de hefitgheid van het bezongen onderwerp extra wordt benadrukt. De bijhorende, langzame riffs zorgen voor een passende, ontzagwekkende sfeer.

In principe kan ik zo elk nummer wel beschrijven, simpelweg omdat we hier te maken hebben met een album vol killers en zonder fillers. Het zware geluid van Unhold danst en vervormt en neemt constant verrassende wendingen waardoor dit album hoog scoort op creativiteit. Het is duidelijk dat er geen experimentatie plaatsvindt gewoon omdat, nee, elk stuk van elk nummer is uitstekend doordacht en klinkt zowel solide als vloeiend. Er ontvouwen zich hier en daar Amenra-achtige taferelen, maar Unhold slaat vervolgens totaal andere wegen in, zodat die vergelijking enkel oppervlakkig is. De summiere toevoeging van keyboard en piano zorgt er voor dat het geluid totaal en volkomen is. Ik ben zeer onder de indruk van alles wat er gebeurt op 'Here Is The Blood'.