Therion - Lemuria / Sirius B

Therion - Lemuria / Sirius B

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Therion fans dienen nu al 24 mei 2004 in het rood aan te duiden in hun agenda! Op deze datum brengt het prestigieuze Zweedse gezelschap immers twee (!) nieuwe albums op de markt, te weten 'Lemuria' en 'Sirius B'. Niet veel anderen deden dit hen voor, zeker als we de kwaliteit van het gebodene in aanmerking nemen. Tijdens deze honderd minuten muziek treffen we namelijk geen enkel opvullertje aan, geen moment van zwakte of retrograde beweging. De tijd gaat vlug want het is al sinds 2001 geleden dat 'Secret Of The Runes' uitkwam, een conceptalbum over de Noorse mythologie met Scandinavische folk invloeden. Het live album 'Live In Midgard' vormde in 2002 de kroon op het werk van 15 jaar Therion. Alhoewel Christofer Johnsson ongetwijfeld het meesterbrein is van dit simfonische metal combo, lijken 'Lemuria' en 'Sirius B' het resultaat van een behoorlijk democratisch beleid. Christofer zelf schrijft geen teksten meer en ook de zang laat hij geregeld over aan Mats Levén. Om er maar ééntje te noemen, want als je Therion enigszins kent zal je niet opkijken als ik je vertel dat er 170 muzikanten en vocalisten hebben meegewerkt aan deze dubbele uitgave en de opnamesessies duurden meer dan negen maanden. Voorwaar een zware bevalling, waarbij perfectie leidt tot MEER van alles. Harder dan ooit, innig verbonden met de beginperiode van deze trendsetters, andere liederen overstijgen zichzelf in bombast. Kortom, de kunst van het weglaten zal nooit in Therion's woordenboek voorkomen. Maar dat hoeft ook niet want als geen ander slagen ze er telkens wonderwel in met smaak hun eigen brouwsels te distilleren uit een grenzeloos gala van muziek.

Harder zeiden we…wel, beide openingstracks 'Typhon' (op 'Lemuria') en 'Blood Of Kingu' (op 'Sirius B') zijn vruchten van een band die heel wat energie kwijt wou na al die jaren. Stomende composities die de nekspieren spontaan activeren en Christofer's grunt in vol ornaat laten horen. Maar daar staan ook klassieke, bombastische uitstapjes tegenover waar de vocalisten zich allemaal van hun best kant laten horen. 'Uthark Runa' kent een oosters aandoende melodielijn met stevige basis vooraleer de massale, bijna filmische gezangen invallen. De mannelijke solozang is hier uitbesteed aan Mats Levén (Krux). 'Three Ships Of Berik part 1&2' is een folkloristisch, lichtvoetig deuntje dat leuk contrasteert met de grunt vocalen. Ten aanval! Een plechtige, sacrale sfeer beheerst 'Lemuria'. Akoestische gitaren en vrouwelijke operazang doen kathedraalbogen en veelkleurige glasramen verschijnen in mijn verbeelding. Later is er de ruwere stem van Levén die ons tot orde roept. Na het mid-tempo 'Quetzalquatl' krijgt 'The Dreams Of Swedenborg' een speciale vermelding van me. Akoestische gitaren en de krachtige stem van Mats Levén vullen de zweverige achtergrond. Het is echter de beklijvende zanglijn, met bijna een benepen stemmetje, die charmeert. De hoge vrouwelijke vocalen vormen het begin van 'An Arrow From The Sun' die overvloeien in een mid tempo nummer. Onweerstaanbaar sterk en aangrijpend zijn de melodieën. 'Abraxas' is een compacte track met een oosters tintje waar stevige riffs worstelen met een hupse vrouwenstem en onverstoorbare koren. Nog even genieten van het theatrale vuur in 'Feuer Overtüre/Prometheus', gebouwd rond één van die kenmerkende riffs die Christofer zomaar uit zijn mouw pleegt te schudden en dan zit 'Lemuria' er al op.

band image

Eerder vermeldde ik al het heavy karakter van 'Blood Of Kingu' waar cd twee 'Sirius B' mee opent. Verwacht echter geen reguliere metaltrack van Therion want het verdrinkt in de koren en bekoorlijke vrouwenstemmen. En dat kan eveneens gezegd worden van 'Son Of The Sun' waar een mannenkoor eveneens aantreedt. Zanger Mats Levén is weer van de partij in 'The Khlysti Evangelist', omgeven door een wolk van ernstige stemmen. Noteren we nog even de uitstekende gitaarsolo en de dreigende toon van Levén's vocalen. In het algemeen kan gesteld worden dat de koorzangen op 'Sirius B' nog prominenter aanwezig zijn. Dat horen we in de volgende nummers 'Dark Venus Persephone' en 'Kali Yuga part 1&2'. 'The Wonderous World Of Punt' springt daar dan net weer even tussenuit door een verrassende overgang van akoestische gitaar naar panfluit en een inventief solerende Johnsson. Vloeiend gitaarspel ook in 'Melek Taus' en 'Call Of Dagon', typische Therion songs die er een gezapig mid tempo ritme op nahouden. Donker en dreigend is 'Sirius B' dat met een lichte aarzeling tot ontplooiing komt. Dit nummer zou weer uitermate geschikt zijn als filmmuziek en vormt het rustpunt voor in het afsluitende 'The Voyage Of Gurdjieff' nog eens alle registers open getrokken worden.

Deze muziek is een bevrijdende rit in galop op een favoriete paard, terwijl de landschappen van onaardse grootsheid aan ons voorbij glijden. Laat dit gelden als een persoonlijke interpretatie.