Ültra Raptör - Ültra Raptör

Ültra Raptör - Ültra Raptör

Label : Eigen beheer | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : Ültra Raptör is een Canadees vijftal dat met hun gelijknamige album hun debuut op de mensheid loslaat. Laat de cover art je niet weghouden van dit kleinood; liefhebbers van onvervalste old school speed metal hebben er namelijk een verplichte aankoop bij.

Wat Ültra Raptör op de debuut EP tevoorschijn tovert, past volledig in het straatje van de speed metal. Alle stijlkenmerken vliegen voorbij: het voortdurend hoge tempo, scherpe gitaarsolo’s en de hoge uithalen in de vocalen. En dat allemaal uitgevoerd in stuk voor stuk antrekkelijke tracks. Muzikaal liggen vergelijkingen met bands als Gamma Ray, het vroege Helloween, Leige Lord, Running Wild en Savage Grace daarmee op de loer. Helemaal niets mis mee wat mij betreft. Tekstueel vliegt er allemaal nonsens over Cadillacs en dinosauriërs (‘Cadillacs and Dinosaurs’, duh!) of de berijders van Velociraptors (‘Raptor Riders’) voorbij. Qua teksten mag je de tracks op ‘Ültra Raptör’ dan met een korreltje zout (zo je wilt: een kilo zout kan ook geen kwaad) nemen, maar het maakt het muzikale feestje er geen moment minder om.

Aan dit ‘Ültra Raptör’ mag weinig tot helemaal niets vernieuwends zijn, maar als het zo goed wordt uitgevoerd en de band gewoon 5 prima composities weet te presenteren, kan het mijn goedkeurig wegdragen. Een digitale download is te koop op de Bandcamp pagina van het vijftal, waar je sinds kort ook de CD voor iets meer dan tien Euro kunt aanschaffen. Zoals ik al zei: verplichte kost voor mensen die ook maar iets met speed metal hebben.