Sunrunner - Ancient Art Of Survival

Sunrunner - Ancient Art Of Survival

Label : Minotauro Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Sunrunner is een Amerikaanse band die classic rock combineert met prog, denk bijvoorbeeld aan Black Sabbath die prog zou spelen. Of zoals ze zelf zeggen “A mix of Classic Heavy Metal and Prog Rock...but we are not Prog Metal”. De band startte in 2008 met vijf leden, anno 2018 bestaat de band echter alleen nog uit David Joy als zanger en bassist, Joe Martignetti als gitarist, en Ted MacInnes als drummer. Er werden sindsdien vier albums uitgebracht, waarvan de laatste ‘Heliodromus’ drie jaar geleden uitkwam. Dit jaar komt er een nieuw album uit, het eerste als trio, genaamd ‘Ancient Art Of Survival’.

Sunrunner maakt voornamelijk muziek die sterk doet denken aan de hardere rock/metal bands uit de jaren tachtig, het eerdergenoemde vleugje prog is in mindere hoeveelheid aanwezig. Dit toont zich voornamelijk in de rare maatsoorten en gitaarleads, dit is echter wel op zo’n manier gedaan dat je het eigenlijk niet echt door hebt als je aan het luisteren bent. Tenzij je natuurlijk een prog fan bent. Ik heb het album een aantal keren beluisterd maar helaas kan het mij niet echt pakken, de muziek is zeker niet slecht maar ik wordt er zeker niet door weggeblazen. Het klinkt ook niet als een doorgewinterde band die al vier albums heeft uitgebracht. Dit laatste toont zich voornamelijk in de composities, ik mis epische gitaar partijen, of memorabele zang melodieën, of een weergaloze drum riff. Het blijft allemaal niet iets te generiek. Daarnaast heb ik ook niet het gevoel dat de mannen bijzonder goede muzikanten zijn, wederom zijn ze zeker niet slecht, maar ze kunnen niet tippen aan de muzikale genialiteit van sommige andere bands. Voornamelijk zanger Joy vind ik niet sterk, zijn melodie keuzes vind ik vaak discutabel en hij heeft in de hogere registers een weinig aangename stem. De sound van het album is past dan weer wel bij de muziek die de mannen maakt, echter geeft dit de muziek een gedateerd geluid waar ik zelf niet zo van houd.

Misschien is dit een album voor mensen die maar niet genoeg kunnen krijgen van heavy rock uit de jaren tachtig, en ook van een beetje prog houden. Ik denk niet dat andere mensen hier meer enthousiast over zullen worden. ‘Ancient Art Of Survival’ is best wel een aardig album hoor, echt zo’n album dat tussen wal en schip valt. Niet goed, niet slecht. Het is een band die je in een hard rock kroeg zou verwachten te zien en waar je dan wel naar blijft kijken. Buiten dat is het echter niet iets wat ik zou aanraden.